Details nieuwe Lexus UX bekend

Na vorig week de eerste afbeeldingen van de nieuwe UX cross-over getoond te hebben, geeft Lexus nu alle details van de cross-over vrij.

De UX staat op het volledig nieuwe Global Architecture C-platform, een nieuwe basis waarbij tijdens de ontwikkeling veel aandacht is besteed aan dynamiek.

De nieuwe cross-over meet 4,5 meter in de lengte, 1,84 in de breedte en is 1,52 meter hoog. Tussen de voor- en achteras bevindt zich een afstand van 2,64 meter.

De UX draagt het kenmerkende familiegezicht, compleet met Spindle Grille en scherp getekende koplampunits.

Aan de achterzijde heeft Lexus Aero Stabilizing Blade Lights gemonteerd, lichtunits die zich over de gehele breedte van de auto uitstrekken. De strook die de linker- en rechterunit met elkaar verbindt is uit 120 ledjes opgebouwd.

Uiteraard levert Lexus de UX straks ook als sportief aangeklede F-Sport, een versie waarbij zaken als de grille, wielen en bumpers sportiever zijn vormgegeven dan die van de reguliere uitvoeringen. Aangepaste schokdempers en stabilisatorstangen maken ook onderdeel uit van de wijzigingen.

Techniek

De UX komt beschikbaar in twee versies: als UX 200 én als UX 250h. Die eerste variant beschikt over een 2,0-liter grote viercilinder. Dit benzineblok is gekoppeld aan een volledig nieuwe Direct Shift CVT-transmissie, een sportievere variant van de CVT-bak.

Bij de 250h bestaat de aandrijflijn uit een andere 2,0-liter benzinekrachtbron, in dit geval gekoppeld aan een elektromotor. Het systeemvermogen komt uit op 178 pk. Het accupakket heeft een plek gekregen onder de achterste zitrij.

In de basis is de UX 250h een voorwielaandrijver, wie vierwielaandrijving wenst, kan de UX 250h E-Four bestellen. Deze variant krijgt een extra elektromotor die de achteras aandrijft.

Schakelen geschiedt middels een CVT-transmissie. Een noviteit is Predictive State of Charge (SOC) gedoopt, een systeem dat, indien je navigatie aan hebt staan, detecteert wanneer een omlaag lopende weg nadert. SOC schakelt in dat geval de elektrische rijmodus in om brandstof te besparen en direct het accupakket bij te laden.

De UX krijgt de beschikking over Lexus Safety System+, een pakket dat zaken omvat als botspreventie, Lexus Co Drive, een grootlichtassistent, verkeersborddetectie en Parking Support Brake (noodstop bij achterlangs kruisend verkeer).

Kijk voor alle foto's op AutoWeek.nl

Lees meer over:
Tip de redactie