Rifter vervangt Peugeot Partner Tepee

Met de onthulling van de Peugeot Rifter is het nieuwe ruimte-trio van PSA, dat verder bestaat uit de Citroën Berlingo en Opel Combo Tour, compleet. 

De Standaard-variant van de Rifter meet net als de Berlingo en de Combo Tour 4,40 meter in de lengte. De Lang-versie meet in totaal 4,75 meter. Zowel de Standaard- als de Lang-uitvoering zijn als vijf- en als zevenzitter leverbaar.

De Standaard-versie kan 775 liter aan bagage meenemen onder de hoedenplank. Wie in de lange variant de achterste bank omklapt, kan tot aan het dak zo'n 4.000 liter aan bagage kwijt.

De Rifter is rondom voorzien van kunststof randen en ook in de bumpers keert het materiaal terug. Zelfs op de deurpanelen is een grote strook kunststof geplaatst.

Interieur

Compleet anders dan dat van zijn familieleden is het interieur van de Rifter. Peugeot richt zijn nieuwe ruimteauto natuurlijk in met de voor het merk kenmerkende i-Cockpit.

Daarin zien we niet alleen een draaiknop waarmee je de automaat bedient, maar ook een (optioneel) 8-inch infotainmentscherm. Een head-up display is ook leverbaar. Opvallend is verder de hoge middentunnel, iets dat de Berlingo moet ontberen maar de Combo wel weer heeft.

Peugeot levert ook een GT Line-variant van de Rifter, een optisch sportiever aangeklede versie die is voorzien van Noir Onyx-kleurige accenten rond de grille en op de kappen van de zijspiegels. Daarnaast is deze versie voorzien van 17-inch lichtmetaal, een met leer bekleed stuurwiel en speciale bekleding.

Het Advanced Grip Control-systeem is leverbaar voor avontuurlijker ingestelde Rifter-eigenaren, maar wie echt het terrein in wil, moet opteren voor de door Dangel ontwikkelde variant met vierwielaandrijving.

Aandrijving

Op de motorenlijst zet Peugeot een 110 pk sterke 1.2 PureTech-benzinemotor, een blok dat is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. In de loop van 2019 volgt een 130 pk sterke 1.2 die is gekoppeld aan een achttrapsautomaat.

Dieselrijders kunnen kiezen voor een 75 pk sterke 1.5 BlueHDi en een 100 pk sterke variant van die 1.5, ook die laatste is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Een 130 pk sterke 1.5 BlueHDi is standaard gekoppeld aan een automaat.

Net als zijn concerngenoten wordt ook de Rifter leverbaar met zaken als adaptieve cruise-control, verkeersbordherkenning, Active Lane Departure Warning, Driver Attention Allert, Active Safety Brake, Trailer Swing Control, een grootlichtassistent, dodehoekdetectie en een 180-gradencamera. 

Kijk voor meer foto's op AutoWeek.nl

Lees meer over:
Tip de redactie