Renault-Nissan-Mitsubishi zet in op China en Rusland

Renault-Nissan-Mitsubishi wil de komende vijf jaar groeien naar 14 miljoen verkochte voertuigen per jaar. Het bedrijf zet daarvoor in op China en een herstel van de Russische markt. 

De Frans-Japanse alliantie heeft op dit moment een marktaandeel van een kleine 40 procent in Rusland, waardoor CEO Carlos Ghosn het bedrijf goede mogelijkheden toedicht om van een herstel te kunnen profiteren.

De maandelijkse totale verkoop in Rusland schommelt rond de 1,4 miljoen voertuigen. Rond 2008 lag dat aantal nog op een kleine 3 miljoen exemplaren.

China

De Chinese markt zal volgens Ghosn de belangrijkste drijver van de groei naar 14 miljoen auto’s zijn. De topman verwacht dat Renault-Nissan-Mitsubishi dit jaar wereldwijd gezamenlijk 10,6 miljoen auto’s zal verkopen.

In 2013 sloot Renault een overeenkomst met het Chinese Dongfeng voor de oprichting van de Dongfeng Renault Automotive Company. Renault heeft als doel in 2022 zo’n 550,000 auto’s per jaar te verkopen in China, een stijging van 480.000 stuks.

Eerder dit jaar werd maakten Renault-Nissan en Dongfeng bekend dat ze elektrische auto’s gaan ontwikkelen voor de lokale markt onder de merknaam eGT New Energy Automotive.

Synergie

In een maandag verschenen interview met Automotive News zegt Ghosn dat 75 procent van het aantal te produceren modellen in de toekomst gebruik zal maken van dezelfde aandrijflijnen. Bovendien verwacht de topman dat op termijn 9 miljoen auto’s op vier gedeelde platforms gebouwd kunnen worden.

Ook de elektrische voertuigen van de drie merken zullen meer onderdelen gaan delen. De bodemplaat, het accupakket en de elektromotoren zullen in de toekomst allemaal gelijk zijn, aldus Ghosn.

Lees meer over:
Tip de redactie