AMSTERDAM - Vanaf het einde van dit jaar wordt de nieuwe Lexus IS leverbaar. Het zal de eerste auto van dit merk zijn die is voorzien van een dieselmotor. Maar ook aan een benzinemotor is gedacht: er is een fonkelnieuwe 2,5-liter V6.

De Lexus met dieselmotor gaat door het leven als IS220d en heeft een 4-cilinder motor met 177 pk en een maximale trekkracht van 400 Nm bij 3.600 tpm onder de motorkap. Deze krachtbron wordt binnenkort ook leverbaar in de Avensis. Verbruikcijfers en prestaties van de 1.585 kilo zware Lexus diesel worden in een later stadium bekendgemaakt.


De handen hoeven tijdens het schakelen niet meer van het rad worden gehaald

De benzinemotor is een geheel nieuwe 2,5-liter V6. Deze motor heeft 204 pk en een maximaal koppel van 250 Nm bij 3.800 tpm. Het heeft de Lexus IS250 een topsnelheid van 220 km/h en de sprint van 0 naar 100 verloopt in 8,4 seconden. Lexus geeft een gemiddeld verbruik op van 9,3 liter per 100 km.

Schakelen

De benzineversie is leverbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een 6-traps automaat. De diesel is alleen leverbaar met een handgeschakelde 6-bak. Alle IS´en hebben schakelpeddels achter het stuur, zodat de handen tijdens het schakelen niet meer van het rad hoeven worden gehaald.

Groei

De Lexus IS, die aan het einde van het jaar in de showrooms wordt verwacht, is opnieuw achterwielaangedreven. De auto heeft een lengte van 4,57 meter, een breedte van 1,80 meter, een hoogte van 1,42 meter en een wielbasis van 2,73 meter. Dat betekent dat het nieuwe model met 17 centimeter in de lengte en 8 centimeter in de breedte is gegroeid. De hoogte blijft gelijk en de wielbasis neemt met 6 centimeter toe. Volgens Lexus komt de toegenomen ruimte in het interieur ten goede aan de achterpassagiers.

Verkoop

Lexus verwacht veel van de nieuwe IS. "De nieuwe dieselmotor zet ons op gelijke voet met de concurrentie," aldus Karl Schlicht, vice-president van Lexus in Europa. De Japanners verwachten dat de verkoop in 2010 verdrie-of verviervoudigd is. In Europa moet het dealernetwerk worden uitgebreid naar 340 stuks. In Nederland wordt het netwerk uitgebreid van de huidige 5 naar 11 in 2007.