Lamborghini heeft haar visie op de supercar van de toekomst gepresenteerd met de elektrische Terzo Millennio, ontwikkeld in samenwerking met het Massachusetts Institute of Technology (MIT).

De Terzo Millennio wordt aangedreven door een viertal elektromotoren die in de wielen verwerkt zijn. Hierdoor hebben de ontwerpers volgens Lamborghini meer mogelijkheden de stroomlijn van de auto te verbeteren.

De toegepaste energie-opslagtechniek is de zogenaamde supercondensator, welke een hogere energiedichtheid heeft en beter geschikt is voor een veel snellere afgifte van elektriciteit, ideaal voor in een sportwagen.

Daarnaast is de supercondensator bestand tegen de pieken in energieaanvoer als gevolg van recuperatief remmen, waarbij de energie die vrijkomt wordt opgevangen en direct wordt opgeslagen. De temperatuurstijging die dit tot gevolg heeft, zorgt voor een kortere levensduur van een gewone lithium ion-accu.

Tot slot heeft de techniek minder last van de effecten van snel en veelvuldig laden, zoals capaciteitsverlies in het geval van lithium ion-accu's.

Hoewel een supercondensator minder energie kan opslaan dan een standaard batterij, is de bovengenoemde combinatie van eigenschappen volgens Lamborghini goed nieuws voor de levensduur en prestatieniveau van de energie-opslagtechniek.

Doordat supercondensatoren vele malen kleiner en lichter zijn dan lithium ion-accu's denken Lamborghini en MIT dat ze in staat zullen zijn de opslagtechniek in de carrosseriepanelen te verwerken.

Toekomstmuziek

De ontwikkelaars melden daarnaast dat de carrosserie zichzelf kan repareren. Zo zouden de panelen voorzien zijn van microscopische buisjes. De chemische bestanddelen in die buisjes zouden beginnende scheurtjes van binnenuit kunnen repareren.

Lamborghini zegt dat de dankzij deze techniek op meer plekken en voor meer onderdelen koolstofvezel gebruikt kan worden, waardoor het gewicht van de auto verder omlaag gebracht wordt. 

De koets van de auto doet dienst als accu.