Robert Lutz, de voormalig topman van Chrysler, zegt dat de rol van de autobestuurder uitgespeeld is. In een maandag verschenen interview zegt Lutz dat autorijden over 20 jaar tot het verleden behoort.
 

In een opiniestuk voor Automotive News schrijft Lutz dat het huidige automobiele tijdperk op haar einde loopt. Vervoer geschiedt in de toekomst door middel van merkloze modules, gerund door grote vlooteigenaren.

Volgens Lutz is rol van de consument dan ook ondergeschikt aan die van vlooteigenaren. Zodra zij overstag gaan, zal de markt volgen.

Hiermee countert Lutz tevens het argument dat het niet zo'n vaart zal lopen met de acceptatie van autonome auto's, omdat bestuurders moeite zouden hebben om dergelijke voertuigen te omarmen.

Uit een Amerikaans onderzoek van afgelopen augustus bleek dat 55 procent van de ondervraagden een geheel autonome auto niet ziet zitten.

Uit datzelfde onderzoek, uitgevoerd door Gartner Consumer Trends in Automotive, bleek tevens dat respondenten die nu al gebruik maken van Uber of de diensten van autodeelbedrijven zoals Car2Go eerder geneigd zijn een geheel autonome auto te omarmen dan anderen.

Vrijetijdsbesteding

Lutz, die ook hoge posities heeft vervuld bij BMW, Ford en General Motors, schrijft tevens dat prestaties en vormgeving in de toekomst geen rol meer zullen spelen. Het aantal autofabrikanten zal dan ook fors dalen.

Hij verwacht daarnaast dat toeleveranciers en dealers het na 2035 steeds moeilijker zullen krijgen. Het autorijden zal een vrijetijdsbesteding worden voor een select gezelschap op privéterreinen, besluit Lutz.