Citroën voert een relatief ingrijpende facelift door op de C4 Cactus, die sinds 2014 op de markt is. Vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar staat het vernieuwde model in de Nederlandse showrooms.

Citroën monteert achterop nieuwe, brede in de klep doorlopende led-achterlichtunits. De zwarte kunststof plaat op de achterklep is komen te vervallen. Aan zowel de voor- als achterzijde zijn nieuwe bumpers geplaatst.

Ook vinden we aan de voorzijde voortaan minder zwart kunststof. De vernieuwde C4 Cactus is daarnaast voorzien van grotere koplampen.

De fabrikant legt een grotere nadruk op comfort en maakt van de bijgewerkte Cactus de eerste auto die in Europa leverbaar wordt met het Progressive Hydraulic Cushions-veersysteem, Citroën’s vervolg op het beroemde 'zachte' hydropneumatische systeem van weleer.

Ook is de C4 Cactus de eerste Citroën die beschikbaar komt met de Advanced Comfort Seats van het merk. Tevens past Citroën meer geluidsisolerende materialen toe én wordt rondom dikker glas gemonteerd, om meer ongewenste geluiden buiten het interieur te houden.


De Advanced Comfort Seats zijn voorzien van speciaal schuimrubber voor nog meer comfort

In totaal levert Citroën 12 assistentiesystemen op de vernieuwde Cactus, zoals Active City Brake, verkeersbordherkenning, Coffee Break Alert, Lane Departure Warning, Blind Spot Monitoring, Driver Attention Alert, Park Assist, bochtverlichting, een achteruitrijcamera, Keyless Acces en Grip Control.

Op de internationale motorenlijst zet Citroën een 130 pk sterke PureTech-benzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De PureTech 110 is er met zowel een handgeschakelde vijfbak en een zestrapsautomaat. De instapper blijft de 82 pk sterke PureTech 82, in alle gevallen gekoppeld aan een handbak.

Dieselen kan straks met de 110 pk sterke BlueHDi 100, gekoppeld aan een handbak. In de herfst van volgend jaar voegt Citroën een 120 pk sterke BlueHDi-dieselmotor aan het aanbod toe, die wel aan de zestrapsautomaat kan worden gekoppeld.

Kijk voor meer informatie en foto’s op AutoWeek