Dit is de vernieuwde Ford Mustang

Ford heeft de Europese versie van de vernieuwde Mustang onthuld. De auto, die sinds deze generatie ook officieel op de Nederlandse markt is, is daardoor weer helemaal van deze tijd.

Ford heeft de Europese versie van de Mustang onthuld. Bij de onthulling van de Amerikaanse versie, eerder dit jaar, was al te zien wat er nieuw is. Vooral het front kreeg bij de facelift een behoorlijk ander voorkomen en de meer C-vormige achterlichtbalkjes springen verder in het oog.

Bij de Amerikaanse introductie werd bekend dat Ford de 5,0-liter V8 extra vermogen kreeg. Dat geldt ook voor de Europese markt: 450 pk levert het blok voortaan. Ook de nieuwe tientrapsautomaat, die bij zowel bij de 2,3-liter viercilinder Ecoboost als de V8 hoort, wordt beschikbaar op de Europese markt. De viercilinder levert voortaan een vermogen van 290 pk. Dat is iets minder dan voorheen, maar volgens Ford blijven de rijprestaties op het oude niveau dankzij de nieuwe automaat. Het brandstofverbruik en de uitstoot gaan er volgens Ford op vooruit.

Aangescherpt onderstel

Volgens Ford is verder het onderstel aangepast en via diverse rijmodi naar wens af te stellen. Daarbij is ook het zogenoemde 'My Mode' te kiezen, waarbij je volledig zelf de afstellingen combineert en kunt opslaan. Dankzij nieuwe schokbrekers en stabilisatorstangen moet de Mustang beter te beheersen zijn en scherper reageren. 

Nieuw is verder Line Lock. Daarmee houdt de auto de voorrremmen erop, maar kunnen de achterwielen nog vrij ronddraaien. Drag Strip Mode maakt vervolgens met vol vermogen wegrijden eenvoudiger. De V8 kan in die modus in minder dan 4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h versnellen. Daarmee is het de snelst optrekkende Mustang ooit. 

Veiligheid

Via de 'Good Neighbour Mode' is het mogelijk om het uitlaatgeluid flink te dempen. Dat scheelt bijvoorbeeld ongewenst lawaai, bijvoorbeeld 's ochtends vroeg bij het wegrijden. Verder krijgt de Mustang de nodige veiligheidssystemen mee. Zo zorgt voortaan Pre-Collision Assist ervoor dat de Mustang zelf (ook bij voetgangers) afremt bij een dreigende botsing. Lane Assist houdt de Mustang zelfstandig binnen de wegbelijning. 

In het interieur valt het vernieuwde infotainmentsysteem op, wat voortaan werkt met Fords SYNC 3 infotainmentsysteem en overweg kan met Android Auto of Apple Carplay. Het digitale instrumentarium laat - afhankelijk van de gekozen rijmodus - diverse gegevens en animaties zien. Meer informatie over prijzen en Europese specificaties verwachten we op een later moment.

Kijk voor meer informatie en foto's op AutoWeek.nl

Lees meer over:
Tip de redactie