Na een SUV, een sedan en zelfs dieselauto’s komt nu de genadeklap voor de conservatieve autoliefhebber: Porsche heeft een stationwagon in het programma opgenomen. Wellicht is het een troost dat hij werkelijk steengoed is.

Hoewel de Cayenne in 2002 als eerste SUV van Porsche aanvankelijk wat aarzelend werd ontvangen, bleek de auto al snel niet aan te slepen. Zeven jaar later presenteerde het conservatieve sportmerk bovendien een heuse sedan: de Panamera. En sinds de Macan er is, is Porsche bijna een SUV-fabrikant die ook nog wat sportauto's maakt.

De tijden zijn duidelijk veranderd. Porsche ziet dat er behoefte is aan familieauto's van hun merk; een Cayenne wordt nu eenmaal veel meer als dagelijkse auto ingezet dan een 911. De nieuwe markt betekent meer klanten, maar ook meer gereden kilometers, meer onderhoud en meer omzet. Hoe dat verder uit te breiden? Met een stationwagon natuurlijk. En zo ging het doek van deze Panamera Sport Turismo (ST) omhoog.

Vorm en functie
De auto oogt opvallend goed. Hij is zo vormgegeven dat je je snel in het formaat vergist: dit is een forse auto. Omdat de uitklapbare spoiler van de sedan logischerwijs niet op deze ST past (er is immers geen uitstekende kofferbak), heeft deze een adaptieve dakspoiler – een primeur voor een auto als deze. Niet alleen levert de spoiler bij hoge snelheden meer neerwaartse kracht, hij past zich ook aan wanneer je het schuifdak openzet.

De kofferbak is ruim 50 liter groter dan die van de sedan, zodat je uitkomt op 520 liter. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat er een volledig vlakke laadvloer waarop je 1.390 liter bagage kwijt kunt. Jazeker, in een Porsche!

Zitruimte
Die achterbank kent overigens een nieuwtje: je krijgt niet langer twee stoelen, maar een bank met plaats voor drie personen. Nou ja, de Duitsers noemen de ST niet geheel onterecht een 4+1, want de middelste zitpositie achterin is niet te benijden. Je benen moeten aan weerszijden van de forse middentunnel staan.

De twee andere plekken zijn wel prettig: de hoofdruimte is uitstekend en de knieruimte behoorlijk. De voeten zitten soms alleen klem onder de voorstoelen.

De bank achterin is licht gekanteld en er is redelijk wat zijdelingse steun. Hierdoor blijf je als passagier achterin goed op je plek als de bestuurder besluit de dynamische kwaliteiten van de auto te benutten.

Omdat de achteras (met op alle versies behalve de ST4 standaard luchtvering) geweldig stabiel is, word je minder snel onwel bij snelle rijacties dan normaal gesproken op de achterbank het geval is. Goed nieuws voor de bestuurder, die zich hierdoor wellicht minder bezwaard voelt om het vermogen van de auto aan te spreken.

Motoren
En vermogen, dat is er volop. De basisversie heeft een V6 met één turbo, en die levert al 330 pk. Alle ST's hebben vooralsnog vierwielaandrijving; later volgt een achterwielaangedreven variant en een nog sportievere GTS. De 4S heeft een kleinere V6 met twee turbo's (de motor die Porsche aan Audi heeft geleend voor de nieuwe RS5) en levert 440 pk. Daarnaast zijn er nog een diesel-4S (met V8) en een plug-in 4 E-Hybrid.

De auto in deze test completeert de range voorlopig: de Sport Turismo Turbo met een V8-biturbomotor, die maar liefst 550 pk ophoest. De motor ramt de auto in zo'n 12 seconden naar 200 km/u en de automaat doet zijn werk feilloos. Doordat bij rustig rijden vier cilinders worden uitgeschakeld, is het verbruik nog enigszins binnen de perken te houden.

Wat het meest indruk maakt, is echter het onderstel; er is nagenoeg geen verschil met de Panamera sedan, wat betekent dat de ST extreem goed rijdt. Zelden was het begrip 'een auto krimpt om je heen' zo van toepassing als op deze auto. Je moet steeds even in de spiegel kijken om jezelf ervan te overtuigen hoeveel auto er achter je aan komt; je merkt het simpelweg niet aan het stuur.

Concurrentie
Dankzij achterwielsturing volgt de achterkant perfect: nooit zwenkt er wat, nooit hoef je bewegende massa te corrigeren. Ondertussen duikt de neus naar binnen met de gretigheid van een echte sportauto.

Niet alleen het formaat, maar ook het gewicht wordt volledig gecamoufleerd door de waanzinnige rijeigenschappen. En vooral dat laatste is waar de auto het meest verschilt van concurrenten als de Mercedes-AMG E63 Estate en de Audi RS6. Auto's met gelijkwaardig vermogen en zeker meer bruikbaarheid op het gebied van ruimte en comfort, maar ook een logheid die deze Porsche volledig vreemd is.

De Ferrari GTC4 Lusso kan de dynamiek wellicht matchen, maar die is veel duurder en weer minder bruikbaar dan de Panamera.

Moderne cockpit
De afwerking van de auto is hoogwaardig, al moet je er rekening mee houden dat je flink moet bijbetalen voordat de cockpit naar je smaak is. Het multimediasysteem met een opvallend groot touchscreen is modern; de tijd dat Porsche op dit gebied onderdeed voor anderen, ligt nu echt achter ons.

Je moet er wel even voor gaan zitten; je bent soms lang op zoek naar de juiste menu's. Porsche slaat bovendien door met de bediening van de ventilatieroosters, die ook via het touchscreen loopt. Maar dat zijn details.

De stoelkoeling houdt je rug droog terwijl je bochten verslindt, de dakspoiler houdt de auto op koers als je op de Autobahn de 300 km/h aantikt en de passagiers achterin zitten beter dan ze ooit in een Porsche hebben gedaan. Het merk heeft met de Panamera Sport Turismo een auto geleverd die de dynamische lat voor stationwagons naar een nieuw universum tilt. 

  • Briljante rijeigenschappen
  • Ruimer interieur dan verwacht
  • Standaard al prijzig...
  • ...en dan moet je nog aan de optielijst beginnen!

Specificaties Panamera ST Turbo

Motor V8-biturbo
Cilinderinhoud 3.996 cc
Vermogen 550 pk bij 6.000 tpm
Koppel 770 Nm bij 1.960-4.500 tpm
Topsnelheid 308 km/u
0-100 km/u 3,6 sec
Gemiddeld verbruik 9,4 liter per 100 km
Prijs € 199.700

Ga voor meer foto's en informatie over de Porsche Panamera Sport Turismo naar AutoWeek.nl