Binnen het BMW-gamma gaan achter de naam ‘2-serie’ twee sterk uiteenlopende modellen schuil. De coupé en de cabrio ondergingen onlangs een opfrisbeurt. Maak (opnieuw) kennis met de dichte M240i en de open 220d.

Omdat het motorengamma van de 2-serie vorig jaar op de schop ging en de M235i plaatsmaakte voor de M240i, verandert er deze keer niets aan de techniek. Wie een zes-in-lijn in dit model wil, is minimaal op deze motor aangewezen. De 3,0-liter turbomotor levert 340 pk en zorgt in standaarduitvoering al voor een 0-100-tijd van 4,8 seconden.

In combinatie met vierwielaandrijving (BMW noemt dat systeem xDrive) en de bekende achttrapsautomaat wordt die tijd zelfs gereduceerd tot 4,4 seconden.

Dat de M240i een serieuze rijdersauto is, blijkt meteen bij het instappen. Voor enthousiaste bestuurders is de zitpositie nagenoeg perfect. De uitgebreid verstelbare stoelen kunnen ver omlaag, het dikke sportstuur ligt geweldig in de hand en de middentunnel is – zoals het een BMW betaamt – vrij hoog, zodat je als bestuurder lekker zit ingekapseld.

Minimaal verschil
Het opgefriste dashboard is een van de belangrijkste vernieuwingen aan de 2-serie. Het meest in het oog springt de 'sierstrip' voor de passagiersstoel, die nu het midden van het dashboard als startpunt heeft en ruim voor het rechter luchtrooster eindigt.

Ook zijn verschillende bedieningselementen anders vormgegeven, is het instrumentarium gemoderniseerd en monteert BMW een nieuwe versie van het iDrive-infotainmentsysteem.

Net als in de nieuwe 5-serie laat het systeem zich niet langer uitsluitend met de centrale knop, maar ook middels aanrakingen van het scherm bedienen. Het digitale bedieningselement is nog altijd prettig in de omgang en logisch ingedeeld.

Aan de buitenkant zijn de verschillen tussen de 'oude' 2-serie en de gefacelifte variant minimaal. Er zijn nieuwe kleuren en wielen, led-koplampen zijn voortaan standaard, de grille is op detailniveau anders en de achterlichten hebben een nieuwe indeling.

Grom
Tijdens het rijden maakt het iets minder sterke broertje van de magische M2 de hoge verwachtingen meer dan waar. Sturen gaat met veel gevoel, hoge bochtsnelheden zijn een makkie en op de Autobahn versnelt de compacte BMW ogenschijnlijk moeiteloos naar z'n begrensde top van 250 km/h.

Toch is deze 'M-light' geen auto die je continu uitdaagt. Wie zich weet in te houden, krijgt een auto terug die onder alle omstandigheden lekker communicatief blijft, maar verre van neurotisch of knetterhard is. De donkerbruine ronk van de zespitter is een aangenaam gezelschap, maar wordt voor sommigen wellicht zelfs té veel naar de achtergrond verdrongen. De achttrapsautomaat, die z'n uiterste best doet het toerental zo laag mogelijk te maken, draagt veel bij aan het comfort.

Haren in de wind
Wie echter altijd zo rijdt, heeft geen M240i nodig. Een bescheidener motorisering, bijvoorbeeld in de vorm van de viercilinder dieselmotor in de 220d, ligt dan meer voor de hand. Met 190 pk is de middelste dieselmotor van het gamma (de auto is er ook als 218d en 225d) meer dan goed bediend.

Bovendien blijft het blok zelfs met de kap open keurig op de achtergrond, iets wat zeker geen vanzelfsprekendheid meer is voor een dieselmotor. De kleinste cabriolet uit het BMW-gamma is wat dat betreft een heerlijke 'cruiser'.

De zitpositie op de tegen meerprijs leverbare sportstoelen is natuurlijk net zo goed voor elkaar als in z'n snellere broer, en wie de ramen sluit en het windscherm monteert, zit keurig uit de wind.

Ook zonder die voorzieningen is het echter prima uit te houden in deze vierzitscabriolet. Het openen en sluiten van het dak kan tot een snelheid van 50 km/h, wat het uitvoeren van deze handeling aanzienlijk minder spannend maakt voor een stoplicht.

Eenmaal dicht is de auto keurig stil. Op snelwegtempo is er wat meer windgeruis dan bij de coupé en omgevingsgeluiden dringen eerder het interieur binnen, hoewel de isolatie toch van een niveau is dat je van BMW mag verwachten.

Wie de gefacelifte BMW 2-serie wel ziet zitten, hoeft overigens niet lang geduld te hebben: de auto is per direct te bestellen en kost rijklaar minimaal € 37.350 voor een 218i Coupé.

  • Heerlijke rijdersauto
  • Opvallend comfortabel
  • Ruimte houdt niet over
  • Stevig prijskaartje

Specificaties BMW M240i xDrive

Motor 6-cilinder in lijn, turbo
Cilinderinhoud 2.998 cc
Vermogen 340 pk bij 5.500 tpm
Koppel 500 Nm bij 1.520 tpm
Topsnelheid 250 km/u
0-100 km/u 4,4 sec
Gemiddeld verbruik 1 op 13,5
Prijs vanaf € 68.146

Ga voor meer foto's en informatie naar AutoWeek.nl