Het Britse Ariel, bekend van opvallende modellen als de Atom en de Nomad, blikt vooruit op een wel heel extreme hypercar. Niet alleen vanwege zijn nogal ongebruikelijke voorkomen, maar ook zijn enorme motorische vermogen. Het project is voorlopig 'Hipercar' genaamd.

Ariel heeft door de jaren heen naam gemaakt met modellen als de Atom. Met het nieuwe project Hipercar wil het concern opnieuw de grenzen verleggen. Deze Hipercar (staat voor High Performance Carbon Reduction) is een volledig elektrische hypercar die in 2019 aan de wereld wordt voorgesteld. Een jaar later moet hij op de markt komen, hoewel dat vermoedelijk onder een andere naam zal zijn. 

De in samenwerking met Equipmake en Delta Motorsport ontwikkelde hypercar verschijnt als achterwielaangedreven versie en als 4x4. De wielen worden individueel aangedreven door een 299 pk en 450 Nm sterke elektromotor. De achterwielaangedreven variant is daarmee 600 pk sterk, terwijl de vierwielaangedreven versie maar liefst 1.200 pk mobiliseert.

Volgens Ariel wekt de aandrijflijn van de 4x4-versie een koppel van 1.800 newtonmeter op; voor de 2WD-versie ligt die waarde op 900 Nm. Het accupakket van de achterwielaangedreven variant is 42 kWh groot, terwijl de 4x4-variant over een pakket met een capaciteit van 56 kWh komt te beschikken.

Prijzen

De basis van de Hipercar bestaat uit een aluminium chassis waar een uit koolstofvezel opgetrokken koets omheen is gebouwd. Prijzen heeft Ariel nog niet genoemd, maar het bedrijf meldt wel dat de Hipercar vergeleken met veel van zijn concurrenten 'relatief goedkoop' wordt als je zijn prestaties meeweegt.

Die prestaties zijn dan ook goed te noemen. De 4x4-uitvoering moet in 2,4 tellen naar een snelheid van 100 kilometer per uur te kunnen sprinten. In 3,8 tellen moet een snelheid van 161 kilometer per uur (100 mijl per uur) op de teller verschijnen, terwijl in 7,8 seconden een snelheid van 241 kilometer per uur (150 mijl per uur) bereikt wordt.

Ga voor meer foto's en informatie naar AutoWeek.nl