Een premium Volkswagen: eigenlijk is het een contradictio in terminis. Dat neemt niet weg dat de chiquere variant van de Passat door de jaren heen steeds verder van zijn gewone broer wegkruipt. En dat zit hem niet alleen in de naam. Met de Arteon wil Volkswagen een plaatsje veroveren tussen de Audi A5 Sportback en de BMW 4-serie Gran Coupé.

Het vierdeurscoupé-derivaat van de Passat begon zijn leven ooit als Passat CC. In zijn tweede generatie heette hij alleen nog CC en nu, editie drie, heeft hij een welluidende naam gekregen die zo aan de Griekse mythologie lijkt te zijn ontleend.

Dat de Arteon verder afstaat van de Passat dan voorganger CC, is terug te zien in de afmetingen. De wielbasis is 5 centimeter langer, terwijl het koetswerk 9,5 cm langer, 3,9 cm breder en 3,4 cm lager dan is dan dat van een Passat sedan. Dimensies die een statement beloven, en dat levert de Arteon dan ook, al levert de kleur op de foto's (Kurkuma Yellow) daaraan een flinke bijdrage.

Indrukwekkende verschijning

Niettemin is de Arteon een indrukwekkende verschijning. De koets, en dan met name het front, luiden het begin van een nieuw designtijdperk bij Volkswagen in. Wie het autonieuws een beetje volgt, zal de Arteon herkennen van de Geneefse beurs van 2015, toen Volkswagen daar de Sport Coupé Concept GTE onthulde.

De ontwerpers kregen daarna de opdracht dit ontwerp vrijwel ongewijzigd productierijp te maken, en aldus geschiedde. Veel meer dan aanpassingen aan de motorkap om de voetgangersveiligheid op het gewenste niveau te krijgen, waren niet nodig, vertelt een woordvoerder van de fabriek.

Opvallend aan die motorkap is dat hij zowel aan de voorkant als boven de wielkasten ver over de koets heen is gedrapeerd, wat het geheel een sportiever uiterlijk moet geven. De raampartij is laag en gedrongen, en aan de achterkant is een scherpe vouw over de breedte getrokken, met trots daarboven de naam Arteon in het midden.

Hoewel het uiterlijk ver is verwijderd van de Passat, is het nobele onderscheid vanbinnen nagenoeg achterwege gelaten. Volkswagen heeft het zelf over een heel eigen dashboard, maar de verschillen blijven beperkt tot wat details, zoals het kleinere, ronde hart van het stuurwiel. Volkswagen had hier op zijn minst die middenconsole wat naar de bestuurder toe kunnen draaien om de dynamische pretenties te onderstrepen.

Dat doet overigens niets af aan het feit dat het Passat-dashboard weinig te wensen overlaat. Het geheel is van hoog niveau, zowel op het gebied van afwerking en materialen als ergonomie. De digitale klokken zijn een feest voor gadgetfreaks, maar voor de meer nuchtere chauffeur ook prettig, omdat het allemaal naar eigen wens is in te delen.

Limousine-niveau

Het dynamische silhouet doet vrezen voor de ruimte achterin, maar dat is alleen wat betreft de hoofdruimte (enigszins) terecht. Onze testrijder raakt met zijn 1,90 meter het dak net niet. Ook de extra 5 centimeter wielbasis is prettig, want de beenruimte achterin is op limousine-niveau.

De kofferruimte is met 563 liter (uit te breiden naar 1.557 liter met de achterbankleuning plat) ronduit riant. Ter vergelijking: de Audi A5 Sportback heeft 480 en 1.300 liter. Dankzij de grote achterklep is die ruimte bovendien gemakkelijk toegankelijk.

Mede debet aan dat ruimteaanbod is het platform waar de Arteon omheen is gebouwd. Het levert bovendien een degelijk en voorspelbaar weggedrag op. Dat is in zeker opzicht een voordeel, maar je kunt je afvragen of een auto met dit onderscheid niet ook een sterker onderscheidende karakteristiek behoeft. Volkswagen heeft het onderstel weliswaar aangescherpt, maar het verfijnde van de A5 Sportback of het raffinement van de BMW 4-serie Gran Coupé zoek je tevergeefs.

Dat doet niets af aan het feit dat de Arteon zich op de Duitse Autobahn ontpopt als een heerlijke hogesnelheidscruiser. Het comfort ligt op hoog niveau en de besturing is rustgevend, mede geholpen door de lange wielbasis. Op binnenwegen (het asfalt ten noorden van Hannover is in beroerde conditie) voel je de 20-inchwielen echter keihard in je rug. Gelukkig krijg je standaard, afhankelijk van de uitvoering, 17- of 18-inchwielen.

De door ons geteste 2,0-liter TSI met 280 pk, 4Motion en DSG is voor ons land niet zo belangrijk. Deze topversie is weliswaar heerlijk soepel en krachtig, maar bij vollast hoor je vooral dat al het vermogen uit een relatief bescheiden slagvolume komt. Hij klinkt dan luid en weinig verfijnd. Het gros van de Nederlandse Arteons zal een 150 pk-blok krijgen (benzine of diesel), maar die motoren zijn op dit moment nog niet beschikbaar voor een testrit. 

Veiligheidssystemen

De Arteon onderstreept zijn positie in de hiërarchie van Volkswagen met een drietal voor het merk nieuwe hulpsystemen. De intelligente adaptieve cruisecontrol gebruikt informatie van gps en navigatie om de snelheid waar nodig aan te passen aan de omstandigheden. Zo zal het ongeacht de geldende limiet de snelheid verlagen voor een naderende bocht of een door de navigatie voorziene afslag. Ook de bochtverlichting maakt gebruik van die informatie.

Verder zal de Arteon, indien de bestuurder onwel wordt, zichzelf naar de vluchtstrook sturen en stilzetten. Mocht bij lage snelheid een ander voertuig gevaarlijk snel van achteren naderen, dan zet de Arteon de rugleuningen van de stoelen rechtop, sluit hij het dak en zet hij de zijruiten op een kier (zo werken de airbags iets sneller, doordat de opgebouwde luchtdruk gemakkelijker weg kan), teneinde de eventuele impact te verkleinen.

Zes motoren

De Arteon biedt keuze uit zes motoren met 150 tot 280 pk. De sterkste hebben standaard 4Motion-vierwielaandrijving en een zeventraps-DSG-automaat met dubbele koppeling. De andere versies krijgen standaard een handbediende zesbak en zijn optioneel te voorzien van DSG.

De marktintroductie start in ons land met de twee sterkste motoren en de 150 pk TDI met DSG; andere versies volgen later dit jaar. Dan worden ook de specificaties en prijzen bekendgemaakt. Wel belooft Volkswagen dat de vanafprijs voor de instapper 1.5 TSI onder de 40 mille komt te liggen.

Dat is een slimme zet, want al haalt de Arteon het wat betreft rijdynamiek niet helemaal bij zijn beoogde concurrenten, het is wel de meest gunstig geprijsde. Een Audi A5 Sportback kost minimaal € 43.300 en de BMW 4 Gran Coupé begint bij € 40.600.

Tel daarbij op dat de Arteon in zijn eenvoudigste verschijning standaard led-koplampen, klimaatregeling, online-diensten, adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistent en een uitgebreid infotainmentsysteem heeft en je mag concluderen dat de Arteon in zijn klasse gunstig geprijsd is.

  • Relatief gunstig geprijsd
  • Beenruimte achterin, kofferbak
  • Dashboard identiek aan Passat
  • Hoofdruimte achterin

Specificaties 2.0 TSI

Motor 4-cilinder turbo
Cilinderinhoud 1.984 cc
Vermogen 280 pk bij 5.100 tpm
Koppel 350 Nm bij 1.700 tpm
Gemiddeld verbruik 1 op 13,7
Topsnelheid 250 km/h
0-100 km/h 5,6 sec
Prijs € 57.750

Ga voor meer foto's en informatie naar AutoWeek.nl