Na een lange aanloop met behulp van onder meer filmheld Spider-Man trok Audi dinsdag in Barcelona het doek van de nieuwe Audi A8.

De vierde generatie van Audi's topmodel is wat uiterlijk betreft direct herkenbaar als Audi anno 2017. Dat betekent dat de ontwerpers veel scherpe vouwen en hoeken hebben gebruikt, waarbij de schouderlijn als eerste in het oog springt. Toch zegt Audi met de A8 een nieuw designtijdperk te betreden. De auto borduurt duidelijk voort op de A9 Prologue Concept uit 2014.

Audi's Single Frame Grille, het grote element in de neus van de auto dat ooit debuteerde op de tweede generatie van de A8, eindigt ter hoogte van de koplampen in twee scherpe punten. Van opzij vallen de grote wielkasten op, die er samen met de lage neus voor zorgen dat vooral de breedte en de lengte van de auto worden geaccentueerd.

Aan de achterzijde springt de lichtpartij in het oog, die ogenschijnlijk uit één stuk bestaat. De doorlopende lichtbalk vormt een nieuw ontwerpelement voor Audi en oogt niet alleen overdag als één geheel, maar brandt ook in het donker over de gehele breedte van de auto.

Luiken

Ook het interieur laat zich met de term 'strak' goed omschrijven. Audi geeft het digitale Virtual Cockpit-instrumentarium een grotere rol en verwerkt het centrale scherm op minder prominente wijze in het dashboard. De ventilatieroosters gaan schuil achter houten luiken die indien noodzakelijk geruisloos wegglijden.

Tegelijkertijd zijn er veel meer bedieningsfuncties gedigitaliseerd, want ook de bediening voor klimaatcontrole bestaat nu vooral uit aanraakschermen. Een kleine revolutie: de ronde MMI-bedieningsknop op de middentunnel ontbreekt. Audi vindt het kennelijk tijd om de bediening met tastbare (draai-) knoppen vaarwel te zeggen en stapt volledig over op touchscreens. Ook de lichtknopjes links van het stuur werken op basis van aanraking.

AI

De nieuwe A8 is 200 kilo lichter dan z'n eveneens uit aluminium opgetrokken voorganger. Dat is bijzonder, want om mee te komen in dit segment kan Audi niet anders dan z'n topmodel volstoppen met allerlei innovatieve technologie.

Een van de belangrijkste voorbeelden daarvan is AI Traffic Jam Assist, waardoor de A8 tot 60 km/h in staat is om op grotendeels zelfstandig te rijden. Dat betekent dat de handen zelfs in het geval drukke verkeersomstandigheden van het stuur kunnen en het mogelijk is om je op andere zaken te richten.

Om het comfort naar een nog hoger plan te tillen, scant het actieve veersysteem het wegdek vóór de auto achttien keer per seconde. Het onderstel kan dan optimaal anticiperen op wat komen gaat; wanneer het drempels detecteert, zet de auto zijn vering bijvoorbeeld zelf een tandje soepeler.

Plugin

Zoals gebruikelijk in dit luxesegment, is het motorenspectrum van de Audi A8 bijzonder breed. Helemaal bovenaan de ladder staat nog altijd een twaalfcilinder. In dit geval gaat het om de 6,0-liter W12 die is bekend van de Bentley Bentayga, een machine die met 609 pk en 900 Nm zeer indrukwekkende cijfers weet te genereren.

Wie graag wat minder brandstof verstookt, kan vanaf nu echter ook een plug-inhybride A8 e-tron bestellen. In die auto krijgt een 3,0-liter grote verbrandingsmotor ondersteuning van een elektromotor, wat voor een totaalvermogen van zo'n 400 pk zorgt. De e-tron kan in theorie zo'n 50 km ver komen zonder z'n verbrandingsmotor te gebruiken.

Zonder elektrische ondersteuning fungeert de 3,0-liter V6 als basis-benzinemotor. In dat geval heb je als bestuurder alsnog 340 pk tot de beschikking. Dieselen kan met de 3.0 TDI met 286 pk of een 4.0 TDI met 435 pk. Ook op benzinegebied is er natuurlijk een V8: de 4.0 TFSI met 460 pk.

Voor alle verbrandingsmotoren geldt dat ze in staat zijn om langzaam vooruit te rollen met de motor uit. Dankzij een elektromotor die de startmotor vervangt en het feit dat de auto zelf energie terugwint, mag de A8 zich een zogenoemde 'Mild Hybrid' noemen.

De nieuwe Audi A8 verschijnt in het najaar in de Duitse showrooms. Nederland volgt ongetwijfeld kort daarna. Bij onze oosterburen staat de auto straks voor minimaal 90.600 euro op de prijslijst.

Kijk voor meer informatie en een uitgebreide fotoserie op www.autoweek.nl