AMSTERDAM - Audi onthulde in Detroit de nieuwe allroad quattro concept car, een studie van een crossover met innovatieve elektronische systemen en met een nieuwe 4-liter V8 TDI met 286 pk.

In 2000 hadden we al een Audi allroad quattro die eerder als concept car was gepresenteerd. De presentatie van de nieuwe allraod quattro concept car roept natuurlijk meteen de vraag op of deze crossover-variant van de nieuwe A6 ook in productie gaat. Dat kon Audi nog niet bevestigen, want het merk wil eerst de interesse van het publiek testen. Als het antwoord bevestigend is, zal de auto ook naar Europa komen. "Het is dan een wereldauto," zei Audi's baas, dr. Martin Winterkorn. Op onze vraag of we dan ook van de andere modellen, de A3 en de A4 een allroad quattroversie kunnen verwachten, antwoordde hij dat zoiets tot de mogelijkheden behoort.


Het Open Sky glazen schuifdak neemt bijna het complete dak in beslag en zorgt voor een lichte cockpit

De concept car heeft een lengte van 4,93 m, een breedte van 1,89 m en is 1,52 m hoog, 6 cm meer dan de Avant in verband met de hogere bodemvrijheid.

Details

Fraaie styling details vormen de verchroomde grille en de LED-koplampen, terwijl eveneens de achterlichten en richtingaanwijzers LED's hebben. Het Open Sky glazen schuifdak neemt zowat het complete dak in beslag en zorgt voor een lichte cockpit. De concept car is verder voorzien van water- en vuilafstotende zijruiten en buitenspiegels.

Gloednieuwe motor

De concept car is uitgerust met een gloednieuwe 4-liter V8 TDI common rail dieselmotor, die de krachtigste ter wereld is in zijn soort (V8-diesel). Hij levert 285 pk en heeft een maximum koppel van 650 Nm. Via een zestraps automatische transmissie met Triptronic wordt het vermogen naar de vier wielen overgebracht. De allroad quattro concept is in staat om van 0-100 km/h te accelereren in 6.4 seconden en heeft een elektronisch afgeregelde topsnelheid van 250 km/h. De auto is uitgerust met een roetfilter en voldoet aan de EU4 emissie-eisen.

Elektronische systemen

Audi heeft de auto voorzien van drie nieuwe elektronische systemen. De eerste is Audi road vision, een optisch sensorsysteem dat de conditie van de weg herkent. Het geeft de bestuurder informatie over een mogelijke kritieke wegconditie, zoals gravel of gladheid. Het verschaft ook de nodige parameter voor het ESP-systeem en de adaptieve cruise controle.

Ten tweede is er het Audi lane assist, dat het stuur laat trillen om de bestuurder te laten weten dat hij van zijn rijbaan dreigt te raken. Het derde systeem is Audi side assist, dat werkt met radarsensoren die de ruimte achter en opzij van de auto in de gaten houden om de bestuurder te informeren over naderende auto's of auto's die in de blinde hoek zitten. Dan verschijnt er een waarschuwingslampje in de buitenspiegel aan de kant in kwestie. We kunnen deze systemen binnen niet al te lange tijd verwachten op nieuwe productiemodellen van Audi.