AMSTERDAM - BMW knalt het oude jaar alvast uit. Dit zijn de eerste foto´s en gegevens van de nieuwe M6. Al eerder dit jaar baarden de Beiers opzien met de nieuwe M5. De M6 is zo mogelijk nóg spectaculairder.

BMW heeft ervoor gekozen om de machtige 5,0-liter V10 motor uit de M5 ook te gebruiken in de M6. Net als in zijn 4-deurs broer levert de V10 van de M6 507 pk. In de coupé levert dat een sprint van 0 naar 100 op in 4,6 seconden. Na 14 seconden staat de naald van de snelheidsmeter op 200 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h; maar de snelheidsmeter loopt tot 330 km/h. De M5 weegt 1.730 kilo, terwijl de M6 er 1.710 op de schaal legt. Naar verwachting zal de M6 over de gehele linie dus fractioneel sneller zijn dan de M5. Technisch is de M6 verder gelijk aan de M5.

Dak van koolstofvezel

Een noviteit op de M6 is dat de auto een dak heeft dat bestaat uit koolstofvezel. Bij de BMW M3 CSL, die in kleine serie is gebouwd, is met deze constructie geëxperimenteerd. Het koolstofvezel dak biedt volgens BMW dezelfde veiligheid aan de inzittenden en doet geen afbreuk aan de stabiliteit van de auto. Het reduceert echter wel het gewicht en het zwaartepunt van de auto wordt verder naar onderen verplaatst. Ook uniek voor de M6: de accu zit in de kofferruimte. Volgens BMW is dit gedaan om de druk op de assen gelijk te verdelen.

Beschaafd uiterlijk

Zo als gebruikelijk bij BMW heeft ook de M6 een beschaafd uiterlijk gekregen. De auto is herkenbaar aan zijn voorbumper met grote luchtinlaten en bredere spatborden. Daarnaast zijn er 19 inch wielen en aan de voorzijde zitten banden in de maat 255/40 ZR 19 en aan de achterzijde in de maat 285/35 ZR 19. Natuurlijk zijn op de auto ook de nodige M6-badges te vinden.

Unieke kleur

Voor de BMW M6 is een unieke kleur ontwikkeld. Het draagt de naam Indianapolis Rood en siert auto op deze foto´s. Daarnaast zijn nog enkele kleuren leverbaar die alleen zijn voorbehouden aan de M-modellen van BMW: Sepang Brons, Interlagos Blauw, en Silverstone Blauw.