AMERSFOORT - De reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen over de internetpagina declareer.nu. Op deze nieuwe internetpagina kunnen treinreizigers hun geld terug vragen bij treinvertragingen van de NS.
Rover
declareer.nu

Rover heeft bezwaren tegen het feit dat de site niet in handen is van NS, maar onderdeel van een commercieel bedrijf. Dat vraagt volgens Rover 0,50 euro vanaf de tweede geleverde dienst.

Helmer Zandbergen van declareer.nu is het daar niet mee eens. Zandbergen: "Van oplichting kan geen sprake zijn aangezien de NS het geld rechtstreeks op de bankrekening van de reiziger storten. Wij vragen slechts vijftig cent van de reiziger voor de geleverde dienst."

Maar volgens Rover is de site onduidelijk. "Je ziet niet in een oogopslag dat er geld mee is gemoeid", aldus een woordvoerder van Rover. "Ook staat er in het persbericht niets over kosten." Wie gewoon aan het NS-loket een declaratieformulier inlevert, betaalt geen vergoeding.

Maar daar is het nu juist allemaal om te doen, volgens Zandbergen van declareer.nu. "De bespaart de reiziger geld doordat ze zelf geen actie hoeven te ondernemen. Die vijftig cent zijn voor ons om het kostendekkend te maken."

Declaratiedrift

Volgens de Rover-woordvoerder probeert het bedrijf achter de site "via een dubieuze omweg een slaatje te slaan" uit de declaratiedrift. Volgens hem is de dienst niet geldig, omdat NS alleen geld teruggeeft aan aanvragen die zijn ondertekend en voorzien van een bijgevoegd kaartje. "En dat gaat eenmaal niet via het internet. Wellicht is er dus sprake van oplichting."

De NS werkt niet mee met declareer.nu, aldus een NS-woordvoerder. Hij wijst erop dat de Spoorwegen zelf een internetdienst ontwikkelen, waarop vaste klanten (een deel van) hun geld kunnen terugvragen bij vertraging.

"De NS zijn al een jaar bezig om een dergelijke site te maken. Om aan te tonen dat het niet zo moeilijk is, zijn wij dit initiatief gestart", aldus Zandbergen. Delcareer.nu zou daarvoor ook overleg hebben gehad met de Consumentenbond, TeleTik en Rover.