AMSTERDAM - Aston Martin heeft de definitieve versie van de DBR9 onthuld. De raceauto gaat deelnemen aan evenementen als de 24-uren van Le Mans. Van de DBR9 worden 20 exemplaren gebouwd voor particulieren.

Aston Martin bouwt 12 zogeheten 'Works'-uitvoeringen van de DBR9. Die worden verdeeld onder 4 teams die ermee gaan deelnemen in de internationale GT-wedstrijden. Daarnaast worden 20 exemplaren gebouwd die door particulieren op het circuit kunnen worden ingezet of toegevoegd aan een collectie.


De Works-uitvoeringen worden ingezet in internationale GT-wedstrijden

De DBR9 is gebaseerd op de DB9. De carrosserie en het motorblok van de raceauto komen overeen met die van de 'huis-tuin-en-keuken'-Aston. De 6-liter V12 van de DBR9 levert volgens Aston Martin geen 450 maar "iets in de buurt van 600 pk". Daarnaast verschilt de DBR9 van zijn stamvader door aangepaste remmen en wielophanging en een sequentiële 6-versnellingsbak.

Gewicht

De carrosseriepanelen zijn van koolstofvezel, zodat het gewicht beperkt blijft tot het verplichte minimumgewicht 1100 kilo. "De DBR9 heeft nu een pk-gewichtsverhouding van 550 pk per ton; dat is het dubbele van de DB9," aldus Aston Martin directeur Ulrich Bez.