Adam Jones, een analyst van bank Morgan Stanley, betwijfelt of mensen die een Tesla Model 3 besteld hebben hun auto volgend jaar al in ontvangst kunnen nemen. Hij gaat er bovendien vanuit dat de jaarlijkse productie een stuk lager uitkomt dan Tesla belooft.

Vanaf het allereerste begin meldt Tesla dat de Model 3, het nieuwe, compactere model van het merk, vanaf medio 2017 op de weg komt. Dat is belangrijk nieuws, want we kunnen ons geen auto herinneren die voorafgaand aan z'n introductie zóveel orders wist te vergaren. Bij de presentatie van de concept-car liep het direct storm en stond er letterlijk een rij voor de deur van de Tesla-stores.

De vooraanstaande analist die op Electrek.com aan het woord is, stelt echter dat 2017 onhaalbaar is. Al eerder werden er vraagtekens gezet bij de haalbaarheid van de ambitieuze plannen van Tesla, die als relatief kleine autofabrikant ineens te maken krijgt met een bak orders waar veel grotere concerns nog moeite mee zouden hebben. Volgens Jones gaat dat ervoor zorgen dat de eerste Model 3-eigenaars pas aan het einde van 2018 in hun auto kunnen stappen. Ook voorspelt hij een productie van 60.000 exemplaren in 2019, terwijl Tesla eerder beloofde al in 2018 400.000 exemplaren af te kunnen leveren. Dat komt ongeveer overeen met het aantal aanbetalingen dat de Amerikanen momenteel binnen hebben.

Uitstel van de Model 3 zou er in theorie voor kunnen zorgen dat klanten overstappen naar een wellicht wat minder hippe, maar wel direct beschikbare concurrent. Een auto als de Chevrolet Bolt (bij ons Opel Ampera-e) kost namelijk minder dan Tesla's kleinste, en heeft met zo'n 500 km een vergelijkbare actieradius.