Zo rijdt de Alfa Romeo Giulia Veloce

De enige benzineversie van de Alfa Romeo Giulia die we tot nu toe hebben gereden, is de 510 pk sterke 2.9 Quadrifoglio. Nu kunnen we dan eindelijk kennis maken met de nieuwe generatie 2.0 turbobenzinemotor, en wel met de 280 pk sterke Veloce.

De Veloce vult het gat tussen de instapper met 200 en het topmodel, hoewel er eerder sprake is van een kloof. De Veloce kost ruwweg de helft van de 2.9 V6 en zijn motor is altijd gekoppeld aan een achttraps automaat die her vermogen via alle vierde wielen op de weg brengt. Althans, mocht de omstandigheden daarom vragen. Normaal gesproken gaat al het vermogen naar de achterwielen.

Met 400 Nm koppel moet je heel goed uit de voeten kunnen en we zijn dus heel benieuwd naar het karakter en het geluid van deze nieuwe machine. De Veloce is er ook met een dieselmotor, de 2.2 met 210 pk en 270 Nm koppel, eveneens met achttraps automaat en 4WD.

Aandrijving

Gezien onze ervaringen met louter achterwielaangedreven Giulia’s, lijkt ons die aandrijving op alle vier de wielen in de meeste omstandigheden niet nodig, zoveel grip genereert dit onderstel met zijn gepatenteerde wielophanging. Het achterste differentieel is voorzien van torque vectoring, waarmee de aandrijfkracht naar de afzonderlijk achterwielen kan worden gestuurd.

Die vierwielaandrijving komt ons vandaag goed van pas in de heuvels rond Barolo. Het schijnt hier als dagenlang onophoudelijk te regenen en ook nu is dat het geval. De wegen zijn echt spekglad. Regelmatig vliegen we onderstuurd rechtdoor of breekt de achterkant uit als we flink op het gas gaan. En geef gerust gas, de aangedreven voor wielen trekken de neus van de Giulia weer in de goede richting.

PK's

Met zijn 280 pk en 400 Nm is de motor krachtig genoeg, toch is het geen opwindende machine. Hij klinkt wat benepen en de respons op het gaspedaal zou wat ons betreft wel iets giftiger mogen. Het helpt als je zelf schakelt met de enorme flippers aan het stuur, dan houd je het toerental zo ideaal mogelijk.

Besturing en onderstel zijn top, net als de zitpositie. De vering is straf, evenals de demping. Kies je met de DNA-knop voor Dynamic, dan kun je alsnog de schokdempers in de stand ‘soft’ zetten en dat is wel zo prettig.

De standaarduitrusting van de Veloce staat op een veel hoger niveau dan dat van bijvoorbeeld de Super en mede dat bepaalt de hogere prijs. De versie met benzinemotor is er vanaf € 52.550, de diesel is duizend euro duurder. Het complete verslag lees je volgende week in AutoWeek, dan verschijnt ook de video op de site.

Tip de redactie