
De gefacelifte Volkswagen Golf
Aan de buitenzijde moet je goed kijken om het verschil met de huidige Golf 7 te zien. De bumperpartij is aangepakt op de manier zoals dat eerder bij de Polo gebeurde. De lijn rond de mistlampen is identiek aan die van z’n kleine broertje en ook de chroomstrip onderin de bumper komt terug op de Golf.
Zo’n zelfde ornament vinden we ook terug in de grille. Dat chroom loopt optisch naadloos over in de koplampen, die natuurlijk ook iets anders zijn ingedeeld. Ledkoplampen zijn vanaf nu mogelijk, zij vervangen de xenon-kijkers van de huidige Golf.
De achterzijde vertoont nieuwigheden van een soortgelijk niveau. Wat anders gepositioneerde reflectoren en nieuw ingedeelde led-achterlichtunits liggen voor de hand. Daaronder treffen we op sommige uitvoeringen de chromen ornamenten aan die ook op de Passat te vinden zijn. Het lijkt te gaan om uitlaatsierstukken, maar is feitelijk een puur optische versiering.
Tegelijk met de reguliere Golf zijn ook de GTI, GTE en R-design-versies vernieuwd. Ook deze varianten krijgen dus nieuw bumperwerk aangemeten, waarbij opvalt dat vooral de GTE wat agressiever oogt dan voorheen.
Aan de binnenzijde lijken de wijzigingen op het eerste gezicht minstens zo subtiel als aan de buitenkant, maar toch zijn er hier veranderingen die de bediening en de uitstraling significant beïnvloeden. Zo wordt het analoge instrumentarium optioneel vervangen door een 12,3 inch ‘Active Info Display’, een digitaal insturmentenpaneel dus.
Autonoom
Ook het scherm op de middenconsole wordt indien gewenst vervangen door een nieuw exemplaar dat 9,2 inch meet. De reeks knoppen die daar tot nu toe omheen te vinden zijn, maken in dat geval plaats voor een kleinere selectie aan de linkerzijde van het scherm. Behalve de touchscreen-bediening is ‘gesture control’, bediening met gebaren dus, mogelijk bij dit 'Discover Pro'-systeem. Apple Carplay en Android Auto worden beide ondersteund.
Ook qua rijden verandert er het een en ander. Zo wordt de Golf deels autonoom dankzij functies die we al kennen uit grotere modellen. Dankzij Traffic Jam Assist, Emergency assist en Emergency Braking wordt de bemoeienis van de bestuurder minder belangrijk.
Het grootste nieuws onder de motorkap is de komst van een nieuwe 1.5 TSI-benzinemotor met 150 pk. Deze motor zal in de nabije toekomst ook in andere modellen de 1.4 TSI gaan vervangen. In Bluemotion-trim is de nieuwe 1.5 versie zuiniger, maar daar lever je dan wel 20 pk voor in.
De GTI krijgt er 10 pk bij en komt uit op 230, de GTI Performance gaat van 230 naar 245 pk. De elektrische E-Golf werd al in mei tegen het licht gehouden en behoudt z’n actieradius van 300 km. Diesel blijft volgens Volkswagen overigens een belangrijke pijler om de gemiddelde CO2-uitstoot terug te brengen.
Ook meldt het merk dat de dieselmotoren van de huidige generatie tot de schoonsten ter wereld behoren, wat eerder werd bevestigd door de uitkomsten van een onafhankelijk onderzoek.