AMSTERDAM - Het klinkt als een wiskundige formule, maar in de praktijk betekent het dat je gauw aan de kant moet als deze auto in de achteruitkijkspiegel opduikt. Zelfs als je een Pagani Zonda rijdt. Deze Lancer Evo VIII is namelijk getuned. En niet zo´n klein beetje.

Om te vieren dat Mitsubishi 30 jaar actief is in Groot-Brittannië stuurde de importeur aldaar een Lancer Evo VIII naar de tuner. Daar werd de standaard 2,0-liter turbomotor zo aangepakt dat hij in plaats van zijn standaard 265 pk voortaan 405 pk levert. Het maximum koppel groeide van 350 naar 481 Nm.


Voortaan sprint de auto in 3,5 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid ligt boven de 280 km/u

Voortaan sprint de auto in 3,5 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid ligt boven de 280 km/u. De Britse importeur levert de auto voor 46.999 pond. "Een Porsche Carrera GT kost hier 330.000 pond en sprint van 0 naar 100 in 3,9 seconden. Een Pagani Zonda doet het in 3,7 seconden. Een BMW M3, toch wel het ijkpunt voor een superauto voor alledag, heeft er 5,3 seconden voor nodig," aldus een trotse Engelse Mitsubishi importeur.

Speciaal

Aan het project MR FQ-400 deden verschillende bedrijven mee die zijn gespecialiseerd in tunen en het prepareren van race-auto´s. Uiteindelijk wordt de auto gebouwd bij Rampage Performance Motorparts. Om de Evo VIII veel sneller te maken, zijn onder meer speciaal voor deze auto een turbo en een uitlaatsysteem ontwikkeld.

Rij-training

Mitsubishi Groot-Brittannië laat 100 exemplaren van de Evo VIII MR FQ-400 bouwen. Kopers krijgen er gratis een rij-training bij. Nog meer goed nieuws: omdat het een product is van de Britse Mitsubishi importeur, zit op deze auto gewoon 3 jaar of 58.000 km garantie.