Onderzoekers van TNO waarschuwden het ministerie van Infrastructuur en Milieu al in 2011 voor de opmerkelijke uitslagen bij de uitstoottests van dieselauto's. Het ministerie stelde destijds echter geen nader onderzoek in.

Dat meldt Het Financieele Dagblad dinsdag.

TNO constateerde enkele jaren geleden al dat bijna alle geteste dieselauto's met Euro 5-motoren in de praktijk te veel stikstof uitstootten.

Het ministerie bevestigde tegen het FD die informatie te hebben ontvangen, maar niet te hebben gevraagd om voor specifieke modellen uit te zoeken hoe dit kon.

De onderzoekers van TNO durfden tot het dieselschandaal rond Volkswagen in september in de VS losbrak, niet te stellen dat autofabrikanten sjoemelden bij de milieutests. ''Met de tests die wij doen, zien wij slechts de effecten van wat de motor doet'', zeiden onderzoekers tegen de krant.

Taakopvatting

''Wel duidelijk is dat fabrikanten blijkbaar een heel nauwe taakopvatting hebben: ze zorgen ervoor dat auto’s de test doorstaan, maar de uitstoot in de praktijk interesseert ze niet echt.''

Volkswagen kwam de afgelopen maanden in de problemen, omdat het bedrijf toegaf software te hebben gebruikt om diesels milieuvriendelijker te laten lijken dan ze zijn.

Publiek geheim

Volgens de onderzoekers van TNO is het probleem echter groter dan Volkswagen alleen. ''Over de hele linie zien we hoge praktijkemissies. Het is een publiek geheim dat autofabrikanten de auto’s van hun collega’s testen en oplossingen kopiëren.''