Nieuwe dieselauto's krijgen nog twee jaar de tijd om aan de Europese uitstootnormen voor stikstof te voldoen. Tot het zover is, mag de overschrijding van de norm niet meer dan 60 procent bedragen.

Dat schrijft de Volkskrant dinsdag op basis van een vertrouwelijk voorstel van de Europese Commissie. 

Het voorstel zou betekenen dat zeker 10 procent van de huidige dieselmodellen onverkoopbaar wordt.

De auto-industrie stelde eerder vijf jaar nodig te hebben om de nieuwe meetmethode voor uitlaatgassen in te voeren. In de tussentijd willen de autofabrikanten dat overschrijdingen tot 275 procent toegestaan worden. De huidige EU-norm ligt op 80 mg/km.

De overgangsfase zou lopen tot september 2019. Vanaf dat moment zou alleen nog een "technische overschrijding" van 18,7 procent zijn toegestaan. Deze marge is nodig is omdat de nieuwe meettest in Europa op basis van normaal rijgedrag onnauwkeuriger is dan de gangbare laboratoriumtest met alle ideale omstandigheden.

In september werd bekend dat miljoenen auto's van Volkswagen zijn uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot van de schadelijke stoffen bij metingen lager uitvalt dan in de dagelijkse praktijk.

Op korte termijn

Niets twee jaar uitstel voor de auto-industrie, er moeten op korte termijn al strengere testen komen voor dieselauto's. Europarlementariërs voelen niets voor de uitgelekte voorstellen van de Europese Commissie om nieuwe dieselwagens maximaal twee jaar respijt te geven om aan de Europese normen voor de uitstoot van stikstofoxide te voldoen.

D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy vindt het ''onacceptabel'' dat Brussel zich zo laat leiden door de industrie. ''De techniek is er al, waarom zo lang wachten?'' Hij wil dan ook dat er binnen zes maanden strengere eisen komen. ''Het moet gedaan zijn met het sjoemelen en frauderen.''

Niet ambitieus

Ook zijn GroenLinks-collega Bas Eickhout vindt de extra tijd niets. ''Ook met de nieuwe meetmethode is de norm van 80 mg/km te halen. Ik kan dit niet ambitieus noemen en al helemaal niet schone diesel.'' Hij wijst erop dat de normen in de Verenigde Staten veel strenger zijn.

CDA-er Annie Schreijer-Pierik vindt een overgangsfase van ''praktisch belang''. Maar ook de auto-industrie moet bijdragen aan het verminderen van de uitstoot.

De auto-industrie ligt onder vuur nadat aan het licht kwam dat Volkswagen dieselwagens met software heeft uitgerust waarmee kan worden gesjoemeld met de uitstootwaarden.

De PvdA vindt dat de auto-industrie eventuele boetes voor steden als Amsterdam en Rotterdam voor te hoge concentraties stikstofdioxide moet opdraaien. ''De vervuiler moet betalen en dat is overduidelijk de auto-industrie, deze liet namelijk met gemanipuleerde software de stikstofuitstoot tot veertig keer lager lijken'', aldus Paul Tang.