Volkswagen heeft besloten om de ontwikkeling van een 10-traps DSG-transmissie te staken. De ontwikkeling ervan zou te duur worden en de techniek te complex zijn. 

Dat meldt de Australische website Motoring op basis de uitspraken van een bron binnen Volkswagen.

Een jaar geleden liet Volkswagen de tientraps transmissie zien tijdens het Vienna Motor Symposium, waarbij het de bedoeling was dat de versnellingsbak, die 550 Nm koppel aankan, in 2016 in productie zou gaan.

"Uiteindelijk moesten we kijken waar onze prioriteiten lagen op transmissiegebied en andere dingen zijn belangrijker en urgenter", aldus de Volkswagen-bron. Ook geeft deze aan dat de ontwikkeling van de bak duur en erg complex was.

Een conventionele automaat met koppelomvormer heeft tegenwoordig zes, zeven of acht versnellingen. Sommige fabrikanten, zoals Fiat en Land Rover, bieden ook versies met negen versnellingen aan. Daarnaast zijn er automaten met een zogenaamde dubbele koppeling, zoals de DSG-transmissie van Volkswagen. Er is momenteel geen autofabrikant die een automaat met dubbele koppeling aanbiedt met meer dan zeven verzetten.