Autofabrikanten moeten vaker auto’s terughalen vanwege productiefouten, die onveilige situaties kunnen veroorzaken.

Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl en Web Robots. De gegevens zijn afkomstig van terugroepregister.nl van de RDW.

In de eerste zes maanden van dit jaar werden bij 314 zogeheten terugroepacties auto’s van 48 verschillende merken teruggeroepen. Vorig jaar waren dat in dezelfde periode nog 220 terugroepacties van 37 merken.

Het gaat onder meer om gebreken die brand of ernstig letsel kunnen veroorzaken. Meestal worden auto’s teruggeroepen omdat gevreesd wordt voor een verkeersongeval met letselschade, namelijk 172 van de 314 keer.

Complexe systemen

Volgens een woordvoerder van de brancheorganisatie BOVAG zijn auto's de afgelopen jaren steeds complexer geworden. "Terugroepacties zijn van alle tijden. Veel terugroepacties worden tegenwoordig gedaan vanwege een software-update." Meestal gaat het om kleine incidenten, waarna een fabrikant een terugroepactie aankondigt. Vaak kan zo'n update bij de eerstvolgende grote beurt plaatsvinden.

"Fabrikanten worden verplicht om het zekere voor het onzekere te nemen. Als aan de ene kant van de wereld een auto in brand vliegt, dan kijken fabrikanten of ze hier auto's kunnen updaten."

"Meestal is er niet zoveel aan de hand, maar ze kunnen en mogen dit niet meer wegmoffelen. Dat kan serieuze sancties vanuit de EU opleveren, naast het persoonlijke leed en de imagoschade."

Merk

Auto’s van het merk Opel werden 12 keer teruggeroepen in het eerste half jaar van 2015. Ook nieuwe eigenaren van een Land Rover (11) en Mercedes-Benz (10) kregen te horen dat hun auto terug naar de fabrikant moest.

In het register zijn de terugroepacties sinds november 2012 doorzoekbaar gemaakt. In die periode zijn auto’s van 77 verschillende merken bij 1.353 acties teruggehaald.