'Autobelasting gaat in 2017 op de schop'

Het kabinet wil de autobelasting  gaan veranderen. De motorrijtuigenbelasting gaat omlaag en het aantal bijtellingscategorieën voor leaserijders wordt teruggeschroefd van vijf naar twee.

Automobilisten die rijden in een diesel die niet vanuit de fabriek al een roetfilter had, gaan fors meer wegenbelasting betalen. 

Ook veel leaserijders moeten rekening houden met hogere belastingen. Voor veel andere automobilisten kunnen de aanschafbelasting en de motorrijtuigenbelasting omlaag.

Dat staat in een plan van staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) waar het kabinet binnenkort over spreekt. Bronnen bekend met het plan hebben berichtgeving erover van RTL Nieuws bevestigd.

Bijtellingscategorieën

Wiebes wil het aantal bijtellingscategorieën terugbrengen van vijf naar twee. Dan blijven alleen een laag tarief van 4 procent over voor auto's die geen schadelijke stoffen uitstoten en een hoog tarief van 22 procent. De meeste leaseauto's gaan daar in vallen. Alle categorieën tussen de 4 en de 22 procent vervallen.

Ook de aanschafbelasting, oftewel de BPM, wordt beperkt. Volledig elektrische auto’s worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en er komt een eind aan de gedeeltelijke vrijstelling voor semi-elektrische auto’s. Tussen 2017 en 2020 wordt als het aan het kabinet ligt de fiscale stimulering van hybride wagens afgebouwd.

Schatkist

Wiebes had eerder al aangekondigd dat de autobelastingen op de schop gaan. Vorig jaar bleek dat de schatkist sinds 2007 ruim 5 miljard euro is misgelopen door fiscale regelingen voor schone en zuinige auto's. Die waren vaak zo aantrekkelijk dat er veel meer mensen dan verwacht aan deelnamen. Het Nederlandse wagenpark is daardoor relatief schoon, maar voor de fiscus was het succes een tegenvaller.

Wiebes wil dat nu meer in evenwicht brengen. Volledige elektrische auto's worden vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting. Eigenaren van hybride auto's gaan meer betalen

Leaseplan

 

Eind 2014 namen staatssecretaris Wiebes van Financiën en de regeringspartijen VVD en PvdA het leaseplan van auto- en milieuclubs en de werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB over. Dit plan leidt ertoe dat er vier categorieën overblijven in de bijtelling voor leaseauto's, in het tussenjaar 2016.

Volledig elektrische auto's worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, en semi-elektrische komen op een half tarief te zitten. Auto's die meer CO2 uitstoten, vanaf 106 gram/km, gaan meer betalen in de aanschafbelasting.

De belangenorganisaties presenteerden eerder deze maand een voorstel voor de periode na 2016. In dit plan zouden leaserijders met een hybride auto net zo veel bijtelling moeten betalen als mensen met een benzine- of dieselauto. Deze maatregel moet de autobelastingen eenvoudiger maken en volledig elektrisch rijden stimuleren.

Lees meer over:
Tip de redactie