
BMW ontwikkelt extreem zuinige auto
Dat meldt het doorgaans goed ingelichte Automobilwoche.
De auto, die volgens het Duitse magazine zelfs al gebouwd is, heeft een aandrijflijn die bestaat uit een tweecilinder benzinemotor en een elektromotor. Het verbruik zou beperkt blijven tot 0,4 l/100 km, wat gelijkstaat aan 10 gram CO2/km. De topsnelheid is 180 km/h.
De carrosserie is gemaakt van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Een belangrijk verschil met de tweezits Volkswagen XL1 is dat de BMW een vierzitter is met 348 liter bagageruimte, drie keer zo veel als de Volkswagen biedt.
Hierdoor weegt de BMW wel meer dan de XL1: die legt 800 kg op de schaal, waar de nog naamloze plug-inhybride uit Beieren zo'n 1.200 kg weegt.
BMW heeft geen plannen om de superzuinige nieuwe auto in productie te nemen. Wél is het mogelijk dat het merk de auto in de nabije toekomst als studiemodel presenteert.