2015 is het laatste jaar waarin plug-in hybrides met 7 procent bijtelling te registreren zijn. Hierdoor raakt de kleine groep auto's die aan de eisen voldoet in rap tempo uitverkocht.

Dat blijkt uit een belronde van AutoWeek langs de importeurs van modellen die aan de eisen voor 7 procent bijtelling voldoen.

Volvo XC90 T8 Twin Engine staat bijvoorbeeld wel op de prijslijst, maar wie nu bestelt, krijgt deze auto zeer waarschijnlijk pas in 2016. Bij levering na 1 januari is het bijtellingstarief 15 procent in plaats van de huidige 7 procent.

Ook bij andere modellen is levering in 2015 in meer of mindere mate problematisch. Dat heeft te maken met quota die Nederlandse importeurs bij de fabriek kunnen reserveren: er zit meestal een limiet op het aantal auto's dat voor Nederland bestemd is. Daardoor is het logisch dat juist de populaire plug-in hybrides die voor ons land bestemd zijn, uitverkocht raken.

Ingrijpend

De bijtellingswijzigingen die per 1 januari 2016 gelden, zijn ook voor andere types auto's ingrijpend. Zo gaat het bijtellingspercentage voor auto's met een CO2-uitstoot van 51-106 g/km naar 21 procent. Voor auto's met een CO2-uitstoot van 107 gram en meer zal een bijtellingstarief van 25 procent gelden, momenteel ook het hoogste bijtellingstarief.

Alleen voor auto's met een CO2-uitstoot van 0 g/km (in de praktijk volledig elektrische auto's en waterstofauto's) blijft het bijtellingstarief gelijk, namelijk 4 procent.

Overzicht beschikbaarheid van auto's met 7 procent bijtelling in 2015