Fiat heeft de Istanbul Autoshow uitgekozen voor het debuut van de Aegea. Deze sedan vormt zeer waarschijnlijk de opmaat voor de opvolger van de Bravo hatchback.

De Aegea is de opvolger van de Linea, een sedan die nooit in Nederland is geleverd. In Turkije - waar de auto ook wordt gebouwd - is het echter een populair model. 

Deze Aegea is voor de Nederlandse markt relevanter, omdat de auto ook als hatchback komt. Die auto volgt zeer waarschijnlijk

De woordvoerder van Fiat Nederland kon AutoWeek echter niet bevestigen dat de Bravo-opvolger hetzelfde lijnenspel (maar dan in hatchbackvorm) krijgt als de Aegea. 

De Aegea, ontworpen in Italië, is ontwikkeld in samenwerking met het Turkse Tofas R&D en zal, net als de Linea, worden gebouwd in de Tofas-fabriek in Bursa. De auto zal vanaf november in 40 landen worden verkocht in Zuid-Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Hij komt echter niet naar Nederland.

In het persbericht wordt benadrukt dat de 4,5 meter lange, 1,78 meter brede en 1,48 meter hoge Aegea vanaf de eerste pennenstreek is ontworpen als een sedan en niet als hatchback waar later nog een kofferbak is aangeplakt. De wielbasis bedraagt 2,64 meter en in de achterbak heeft een inhoud van 510 liter.

De Aegea is leverbaar met twee Multijet II-diesels en twee benzinemotoren, in vermogen uiteenlopend van 95 tot 120 pk. De auto komt beschikbaar met handbak en automaat. 

Bekijk foto's van de Fiat Aegea in groot formaat