Ook Nederlandse autobedrijven en techniekopleidingen willen zich laten zien op de AutoRAI.

Naast de grote merken zijn zeker twintig partijen uit ons land aanwezig op de bekende autobeurs die deze week van start gaat in Amsterdam. Volgens de organisatie neemt de Nederlandse inbreng een prominentere plek in dan bij eerdere edities.

Nederland mag dan geen groot autoland zijn, hier zijn wel diverse toeleveranciers en kleinere merken gevestigd. Zo toont de Zutphense sportwagenbouwer Burton zijn nieuwste model.

Een bedrijf uit Raamsdonksveer heeft een speciale helikopterauto ontwikkeld die op de beurs wordt gepromoot. En DSM toont een nieuw soort kunststof dat bestand is tegen hoge temperaturen in het motorblok.

Universiteiten

Ook universiteiten komen met hun nieuwste innovaties. Studenten van de TU Eindhoven laten bijvoorbeeld een  modulaire auto zien die zij hebben gemaakt. Dat is een speciale elektrische wagen die per rit helemaal aangepast kan worden aan de wensen van de gebruiker.

De TU Delft showt zijn nieuwste wagentje op zonne-energie, voor de aankomende World Solar Challenge in Australië.

Op de beursvloer zijn bij elkaar bijna vijftig automerken vertegenwoordigd, met ongeveer vijfhonderd auto's. Op Fiat en Alfa Romeo na zijn alle grote merken aanwezig. Er zijn diverse primeurs te zien, onder meer een nieuwe versie van de Opel Adam en nog niet eerder geziene uitvoeringen van Porsche en Peugeot.

Testparcours

Bezoekers mogen zelf ook ritjes maken op het testparcours op het buitenterrein van het RAI-gebouw. Daar kan iedereen zelf kennismaken met nieuwe technieken als adaptive cruise control, automatisch inparkeren en 360 graden zicht.

De AutoRAI kent een lange historie. Al in 1895 werd in Amsterdam een grote rijwielenshow gehouden. De laatste keer dat het evenement plaatsvond, in 2011, trok de beurs 270.000 bezoekers. De organisatie hoopt dit jaar op een iets groter publiek. Van vrijdag 17 tot en met zondag 26 april is de beurs te bezoeken.

Het is overigens best bijzonder dat de AutoRAI dit jaar weer plaatsvindt. In 2013 ging het evenement niet door omdat te weinig auto-importeurs zich hadden aangemeld.

Na overleg binnen de branche bleek dat de partijen vooral moeite hadden met het opzetten van eigen stands. Met het oog op de economische crisis vond men de kosten hiervoor te hoog. Dit keer regelt de beursorganisatie het opzetten van de stands daarom centraal.