Het Zweedse Koenigsegg heeft dinsdag in Genève zijn nieuwe 'megacar', de Regera, aan de buitenwereld laten zien.

De benaming 'megacar' mag terecht worden genoemd. Koenigsegg gaf de One:1 eerder die titel, maar met een totaal vermogen van 1.500 pk is de Regera de overtreffende trap.

De Zweden volgen met hun nieuwste model het voorbeeld van de McLaren P1, Ferrari LaFerrari en Porsche 918. De Regera is namelijk ook voorzien van een hybride aandrijflijn, maar wel een die afwijkt van de andere drie. 

De Regera is voorzien van een dubbelgeblazen 5,0-liter V8 en drie elektromotoren. Het gecombineerd vermogen komt daarmee uit op 1.500 pk en een duizelingwekkende 2.000 Nm. 

Volgens Koenigsegg sprint de auto binnen twintig seconden naar 400 km/h en ligt de topsnelheid nog hoger. De accu heeft een capaciteit van 9,27 kWh, genoeg om de samen 670 pk sterke elektromotoren van stroom te voorzien. Tijdens het remmen wordt maximaal 150 kW aan energie teruggewonnen.

De Regera kan 50 km volledig elektrisch afleggen.

Geen versnellingsbak

Het zijn indrukwekkende cijfers, maar wat de aandrijflijn echt bijzonder maakt is de Koenigsegg Direct Drive transmissie. Dat houdt in dat hij geen conventionele versnellingsbak heeft, maar een hydraulische koppeling tussen de motor en aandrijving op de achterwielen.

Bij lage snelheden rijdt de Regera volledig elektrisch, maar boven de 50 km/h nemen de motor- en wielsnelheid proportioneel toe. Dat betekent dat de toerenbegrenzer op 8.250 toeren gelijkstaat aan een topsnelheid van 400 km/h. 

Koenigsegg noemt het ontbreken van versnellingen een kwestie van wennen. Volgens de Zweden scheelt het weglaten van een versnellingsbak het nodige gewicht en gaat er tot wel 50 procent minder energie verloren. Er worden slechts tachtig Regera's geproduceerd.

Wat de Regera moet gaan kosten, is nog niet bekend. 

Agera RS

Tijdens de autoshow presenteerde Koenigsegg ook de Agera RS. De Koenigsegg Agera werd vijf jaar geleden gepresenteerd op de Salon van Genève en beschikte toen over 910 pk en 1000 Nm. Een jaar later kwam de extra potente Agera R op de markt. Die perste 1.115 pk uit de dubbelgeblazen V8 en werd wéér een jaar later zelfs naar 1.140 pk getild. 

Nu, drie jaar later, is er dan de Agera RS. Vergeleken met de Koenigseggs One:1 en Regera is het vermogen van de Agera RS met 1.176 pk relatief bescheiden. Nog altijd wordt dat vermogen uit de twin-turbo V8 geperst.

Naast de vermogenstoename is de Agera RS ook op het gebied van aerodynamica verbeterd. Zo heeft hij nieuwe side skirts en een nieuwe achterspoiler. Het gebruik van nieuwe materialen maakt de RS lichter dan z'n voorgangers, al wordt niet gemeld hoeveel.

Koenigsegg maakt slechts 25 exemplaren van de Agera RS, waarvan er al tien zijn verkocht.

Bekijk foto's van de Koenigsegg Agera in groot formaat

Bekijk foto's van de Koenigsegg Regera in groot formaat