Nadat het Amerikaanse Jalopnik eerder de eerste informatie en beelden al had onthuld, heeft Porsche in Genève de 911 GT3 RS officieel onthuld.

Porsche levert met de GT3 RS een nieuwe krachtpatser af. De atmosferische 4,0-liter zescilinderboxer levert 500 pk en 480 Nm. Een sprintje van 0 naar 100 gaat in 3,3 seconden. In 7,6 seconden raast hij door richting 200 km/h.

Net als de gewone GT3 heeft de RS een PDK-versnellingsbak, een automaat met dubbele koppeling dus. Er zit een pit limiter op de auto en natuurlijk is hij grotendeels voorzien van lichtgewicht materiaal.

Voor het eerst is het dak van magnesium gemaakt, voor het motorblok gebruikt Porsche koolstofvezel en ook de afdekplaat voor de bagageruimte is van dat materiaal.

Door die inspanningen weegt de RS 10 kilo lichter dan de GT3 en door het lichtere dak ligt ook het zwaartepunt lager dan bij de gewone GT3.

Luchtinlaten

De body stamt van de 911 Turbo. Hij heeft dan ook de luchtinlaten voor de achterste wielkasten. De nodige lippen en de niet te missen achterspoiler zorgen voor de echte RS-look.

Ten opzichte van de GT3 heeft hij een toegenomen spoorbreedte en Porsche meldt dat hij de breedste banden krijgt van de hele 911-reeks. Maten hebben we nog niet.

Kuipstoelen en alcantara doen al een hoop, maar voor een echt racegevoel kan het Club Sport-pakket worden besteld. Dan zit er ook een rolkooi in, net als een hoofdstroomschakelaar. Verder zijn zespuntsgordels en een brandblusser aanwezig.

Prijzen

De Duitse prijzen zijn al bekend; de 911 GT3 RS begint bij 181.690 euro. Reken in Nederland op een bedrag van boven de 2 ton. Voor wie het weten wil: de CO2-uitstoot bedraagt 296 gram per kilometer en het verbruik 12,7 liter per 100 kilometer.

Bekijk foto's van de Porsche 911 in groot formaat