
Audi toont nieuwe R8 eerder dan gepland
Opvallend genoeg komt de R8 meteen in twee versies. Ze hebben allebei een 5,2-liter V10 onder de kap. De 'basisversie' mobiliseert 540 pk, de topversie (de Plus) heeft de beschikking over 610 pk. Inderdaad, evenveel als in de technisch verwante Lamborghini Huracán.
De topversie sprint in 3,2 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid van de sterkste R8 is 330 km/h. De gewone R8 sprint in 3,5 seconden naar 100 km/h en ziet na het bereiken van een top van 323 km/h de Plus-bezitter langzaam uit beeld verdwijnen. Schakelen gaat in beide versies met een zeventraps automaat met dubbele koppeling.
De R8 met 610 pk weegt 1.454 kg, zo'n 50 kg minder dan de vorige generatie. De ingenieurs hebben de gewichtsbesparing gerealiseerd door toepassing van aluminium, koolstofvezel en met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP).
Op speciale bestelling is ook weer een R8 e-Tron leverbaar. De aandrijflijn is opgewaardeerd. Door een 92 kWh accu is de actieradius meer dan verdubbeld naar 450 km. De R8 e-Tron heeft 460 pk en 920 Nm tot z'n beschikking. De sprint naar 100 km/h kost 3,9 seconden en de topsnelheid is (afhankelijk van de rijmodus) begrensd op 210 of 250 km/h.
De supercar is 4,42 meter lang, 1,94 meter breed en 1,24 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,65 meter.
Autospotters kunnen de beide versies van elkaar onderscheiden door naar de achterspoiler te kijken. De gewone R8 heeft een automatisch uitklappende achterspoiler, de Plus heeft een vaste achterspoiler van koolstofvezel. Beide hebben een diffuser aan de achterzijde.
De R8 heeft standaard ledkoplampen, laserkoplampen zijn optioneel. Binnenin zien we Audi's Virtual Cockpit met een digitaal instrumentarium.
De nieuwe R8 beleeft z'n publieksdebuut op de salon van Genève. De verkopen starten in de zomer. In Duitsland kost de R8 V10 165.000 euro, de V10 Plus mag daar voor 187.400 euro mee. Wat de e-Tron gaat kosten, is nog niet bekend. Ook de Nederlandse prijzen zijn nog niet vrijgegeven.