McLaren heeft voorafgaand aan de première op de beurs van Genève alvast het doek van de 675LT af gehaald. Deze 100 kg lichtere Long Tail-versie blinkt uit door z’n indrukwekkende pk/gewichtsverhouding.

Volgens McLaren is de 675LT de meest circuitwaardige uit de Super Series met de beste pk/gewichtsverhouding in z’n klasse. De 3,8-liter V8-turbomotor is voor 50 procent opgebouwd uit nieuwe onderdelen, zoals nieuwe turboladers, iets andere cilinderkoppen en uitlaatspruitstuk, een nieuwe nokkenas, lichtgewicht drijfstangen en een ‘snellere’ brandstofpomp.

Het vermogen bedraagt 675 pk, het koppel 700 Nm. De pk/gewichtsverhouding is 549 pk per ton. Een snel rekensommetje leert dat het gewicht van de auto 1.230 kilogram moet bedragen. Een sprintje naar 100 km/h neemt slechts 2,9 seconden in beslag en 5 seconden later staat er al 200 km/h op de klok wanneer je vol doorhaalt. Pas bij 330 km/h is de rek eruit.      

McLaren heeft de 675LT aan de buitenkant voorzien van een koolstofvezel splitter aan de voorkant, grotere koelopeningen aan de zijkant, een carbon splitter en dubbele titanium uitlaatpijpen. De actieve luchtrem, ook van carbon, is 50 procent groter dan bij de 650S. Binnenin staan lichtgewicht racekuipjes om het gewicht verder te beperken.

Het Engelse merk levert de Long Tail in vijf verschillende ‘By McLaren hero specifications’, waaronder vier nieuwe lakkleuren: Silica White, Delta Red, Napier Green en Chicane Grey. Uiteraard is de 675LT, die volgende week debuteert in Genève, ook verkrijgbaar in kenmerkend McLaren-oranje.

Overigens is de Long Tail ook daadwerkelijk iets langer dan de 650S waarop-ie is gebaseerd, 3,4 centimeter om precies te zijn.

Bekijk foto's van de McLaren 650S in groot formaat