Ferrari heeft dinsdag de 488 GTB gepresenteerd, de opvolger van de 458. Het 'instapmodel' uit Maranello heeft niet langer een atmosferische V8, maar doet het tegenwoordig met een achtcilinder met dubbele turbo.

De V8 van de 488 GTB heeft een inhoud van 3.902 cc. Daarmee is de krachtbron iets kleiner dan het blok dat hij vervangt. De turboloze V8 had een inhoud van 4,5 liter en was in zijn laatste gedaante goed voor 605 pk en 540 Nm. De nieuwe motor, voorzien van twee turbo's, pompt er liefst 670 pk bij 8.000 tpm uit, het koppel bedraagt 760 Nm.

De sprint van 0 naar 100 km/h neemt op de kop af drie seconden in beslag, 0-200 km/h wordt in 8,3 seconden afgeraffeld. De CO2-uitstoot bedraagt 260 g/km. De 1.370 kg wegende Ferrari 488 GTB heeft een automatische zevenbak, die is voorzien van Variable Torque Management om het hoge koppel fatsoenlijk te kunnen verwerken.

Behalve motorische aanpassingen heeft Ferrari ook het uiterlijk onder handen genomen, waarbij de luchtinlaten aan de zijkant een verwijzing zijn naar de 308 GTB. Ook binnenin is er het nodige veranderd, zoals een nieuw ingedeeld dashboard dat nu wat rustiger oogt dan voorheen.

Aerodynamica 

Volgens de Italianen heeft de 488 GTB de beste aerodynamica uit de historie van het merk en genereert-ie 50 procent meer downfoce dan de 458. Dat wordt onder andere bereikt door de montage van een dubbele voorspoiler, actieve aerodynamische onderdelen, een vlakke bodem, een schuiner geplaatste diffuser en een 'blown spoiler', waarmee vermoedelijk de beweegbare achterspoiler wordt bedoeld.

Ferrari heeft de 488 GTB uitgerust met de meest recente versie van Side Slip Angle Control, dat nu ook samenwerkt met de actieve dempers. De auto beleeft z'n publieksdebuut tijdens de salon van Genève in maart.

Bekijk foto's van de Ferrari 488 GTB in groot formaat