Nederlandse autodealers verkochten afgelopen maand ruim 8 procent meer nieuwe personenauto's dan een jaar eerder. Het gaat om de eerste toename sinds mei vorig jaar.

Dat maakt Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, dinsdag bekend. Er werden 47.946 wagens op kenteken gezet, tegen 44.368 voertuigen in januari vorig jaar.

Aumacon wijst er wel op dat het huidige januari-niveau erg matig is wanneer dat over een wat langere periode wordt bezien. In het verleden werden in januari, vanwege het vermeende voordeel van het 'nieuwe bouwjaar', steevast tussen zestigduizend en tachtigduizend nieuwe auto's geregistreerd.

Het kenniscentrum rekent voor heel 2015 op een lichte toename in de autoverkopen. Vorig jaar rolden in totaal bijna 388.000 wagens de showrooms uit. Dat was een kleine 7 procent minder dan in 2013.

De experts verwachten komende maanden vooral meer vraag naar hybrides die met een stekker kunnen worden opgeladen. Volgend jaar gaat de bijtelling voor deze toch al wat duurdere categorie naar 15 procent. Dit jaar is dat nog 7 procent. Hybride auto’s zonder stekker gaan in 2016 veelal van 14 naar 21 procent bijtelling.

''Aangezien veel zakelijke rijders zich primair door de hoogte van de bijtelling laten leiden, zal in 2016 de belangstelling voor hybride auto’s sterk achteruit gaan'', stelt Aumacon-directeur Clem Dickmann.

Volkswagen was in januari veruit het populairste merk. De Duitse automaker had een marktaandeel van bijna 20 procent. Meest verkochte auto van de maand was de Volkswagen Up! met een totaal van 2979 stuks. Renault volgde met een marktaandeel van dik 9 procent. Peugeot eindigde als nummer drie met bijna 6 procent.