Techbedrijven en adverteerders zouden graag de data van slimme auto's in handen krijgen, waarschuwt BMW. Het autobedrijf zegt tot nu toe alle verzoeken af te hebben gewezen.

Dat zegt Ian Robertson, BMW's martketingdirecteur, woensdag in een interview met de Financial Times

Volgens de BMW-topman zijn er genoeg mensen die vragen: "Geef ons alle data die jullie hebben en we zullen jullie vertellen wat we er mee kunnen doen."

Veel auto's hebben tegenwoordig sensoren en computersystemen aan boord die data versturen en ontvangen. Autofabrikanten leren op die manier meer over hoe automobilisten hun voertuigen gebruiken. 

Die systemen zouden echter ook gebruikt kunnen worden door adverteerdes om meer te weten te komen over potentiële klanten. Adverteerders zouden onder meer willen weten hoe lang de motor draait. Zo zou er met behulp van het navigatiesysteem ingeschat kunnen worden of een kind honger heeft wanneer de auto langs een McDonalds rijdt. 

Om er voor te zorgen dat kwaadwillenden niet zomaar bij die informatie kunnen komen heeft BMW firewalls geïnstalleerd in de auto's.

Eerste indruk: Zelfrijdende auto's met slimme systemen