BMW heeft een aangepaste versie van het i3-model getoond, dat zichzelf kan parkeren. Ook Audi toonde een zelfrijdende auto, de RS 7.

BMW demonstreerde de auto op technologiebeurs CES, meldt Forbes.

Wanneer de eigenaar van de auto het wil, wordt hij of zij voor de deur opgepikt door de zelfrijdende auto. Om de auto voor te laten rijden werd er een smartwatch van Samsung gebruikt.

"De auto kan zelf op zoek gaan naar een parkeerplek terwijl jij alvast gaat winkelen. Wanneer je klaar bent, komt de auto terug", aldus Werner Huber van BMW's researchafdeling.

Video: BMW

Ook Audio kwam met een soortgelijk model, dat het grotendeels zelfstandig vanaf Silicon Valley naar de CES-beurs in Las Vegas liet rijden. Ook die auto werd via een smartwatch het podium opgereden. 

Video: Audi

Google

Met name Google heeft autofabrikanten de afgelopen jaren aangespoord om serieus aan de slag te gaan met de technologie voor zelfrijdende auto's. Google wil de auto's niet zelf bouwen, maar werkt wel aan de achterliggende technologie.

"We stellen op prijs wat Google doet, omdat ze het idee van de autonome auto promoten", aldus Huber van BMW. "Maar wij komen van de andere kant. Als autofabrikant hebben we veel ervaring met het bouwen van auto's, maar moeten we nog veel van de processen van it-bedrijven ons nog eigen maken."

BMW verwacht dat het nog vijf tot acht jaar duurt voordat de functies daadwerkelijk in consumentenmodellen verschijnen. De kosten van de sensoren zijn nog erg hoog, waardoor het voor consumenten nog niet erg aantrekkelijk is om aan te schaffen.

Ook is het, zoals bij veel zelfrijdende auto's het geval is, de vraag of het legaal is. "Vaak is de technologie er klaar voor, maar is het juridische raamwerk onduidelijk", aldus Huber.

Wat we kunnen verwachten van zelfrijdende auto's?

Podcast: De tofste en meest tegenvallende gadgets van CES

Al het nieuws en tests van gadgetbeurs CES