De Citroën C5 leek een onzekere toekomst tegemoet te gaan, maar het merk werkt toch aan een opvolger.

Julien Montarnal, Citroëns Director of Marketing Communications en Sport, zegt in een interview met Autocar: "Het zou een fout zijn om het D-segment te verlaten. De C5 is nog altijd de benchmark als het om comfort gaat. Of dat betekent dat ook de hydractieve veerbollen terugkeren, kan ik nog niet zeggen. Het gaat erom dat de auto comfortabel is, niet om de manier waarop we dat bereiken."

Hij vervolgt: "Onze nieuwe D-segmenter zal aan alle nieuwe merkwaarden van Citroën voldoen: creativiteit, slimme technologie en de bezitter zal zich vooral ook prettig in de auto voelen."

Het ligt in de lijn der verwachting dat het merk de opvolger van de C5 iets lager gaat positioneren. PSA wil namelijk meer onderscheid tussen Peugeot en Citroën. Het eerste merk wordt iets hoger gepositioneerd, waar Citroën juist inventieve modellen voor een vriendelijke prijs moet aanbieden,

Bij de nieuwe strategie behoorde ook een beperking van het aantal modellen, om kosten te besparen. PSA wil in de toekomst minder modellen hebben, die dan ook nog eens wereldwijd verkocht kunnen worden.

Dat deed voor het lot van de grotere C5 vrezen. Het niet-premium D-segment (de middenklasse) is in Europa namelijk flink op z'n retour. Sommige analisten vermoedden daarom dat PSA het in het D-segment en eventueel ook hoger bij Peugeots en DS-modellen zou laten.