Consumenten hebben in 2014 minder personenauto's gekocht dan in het jaar ervoor. Dat blijkt donderdag uit definitieve cijfers van brancheorganisaties RAI Vereniging en BOVAG.

De organisaties spreken van "een moeizaam jaar".

In 2014 werden in totaal 387.835 wagens verkocht. Dat zijn er 6,9 procent minder dan in 2013. Toen werden nog 416.674 nieuwe auto's geregistreerd.

Volkswagen was in 2014 het populairste merk. Gevolgd door Peugeot, Renault, Opel en Volvo. Het model Volkswagen Golf werd het meest verkocht. Op plekken twee en drie staan respectievelijk de Renault Clio en de Peugeot 308. De Skoda Octavia staat op de vierde plaats, gevolgd door de Volvo V40.

December

Ondanks een kleine eindspurt en extra vraag naar compacte en zuinige auto's, verkochten dealers ook in december minder nieuwe wagens dan een jaar eerder. Per 2015 wijzigt de aanschafbelasting (bpm) en daarom wilden sommige consumenten nog in 2014 een auto kopen.

Afgelopen december werden 6,4 procent minder nieuwe wagens geregistreerd dan in december 2013. Het ging om 36.424 exemplaren tegenover 38.918 een jaar eerder.

Toen was er wel sprake van een uitzonderlijke maand, omdat per 2014 de regels rondom de bijtelling zijn aangescherpt. Ook in 2013 wilden consumenten in december nog profiteren van een gunstigere regeling.

Consumentenvertrouwen

Volgens de organisaties kon de branche dit jaar niet profiteren van het licht gegroeide consumentenvertrouwen.

"Particulieren deden vooral grote investeringen voor het aflossen van hypotheken of het financieren van verbouwingen, maar niet voor het aanschaffen van een nieuwe auto."

Groei

Het totale wagenpark in Nederland is desondanks gegroeid naar bijna 8,2 miljoen personenauto's. BOVAG en RAI Vereniging verwachten een lichte groei van de verkoop in 2015. De organisaties voorspellen dat 400.000 nieuwe wagens verkocht zullen worden.

De branche denkt dat er vooral in de laatste maanden vanuit de zakelijke markt meer interesse zal zijn, omdat de regels voor de fiscale bijtelling in 2016 veranderen.