De Japanse airbagfabrikant Takata ligt verder onder vuur als gevolg van airbags die mogelijk niet naar behoren functioneren. Dat bleek donderdag nadat onder meer de Mexicaanse overheid Takata sommeerde openheid van zaken te geven over welke auto's er gebruik maken van zijn airbags.

De gewraakte airbags van Takata worden in verband gebracht met tientallen ongelukken, waarvan een aantal met dodelijke afloop. Eerder had ook de Amerikaanse toezichthouder NHTSA Takata opgeroepen om een terugroepactie in de VS uit te breiden.

Automaker Toyota zei donderdag nog meer auto's terug te roepen als gevolg van problemen met de airbags. Ook fusiebedrijf Fiat Chrysler maakte bekend dat het meer auto's naar de garage roept.

Vanwege de potentiële veiligheidsproblemen met de airbags zijn wereldwijd al miljoenen auto’s teruggeroepen. De terugroepacties raken naast Toyota en Fiat Chrysler onder meer Mazda, GM, Honda, Ford en BMW.

De problemen bij Takata zijn goed nieuws voor de concurrentie. Onder meer Honda gaf al aan voor vervangende onderdelen bij het Deense Autoliv en het Japanse Daicel te hebben aangeklopt. Analisten verwachten dat de klantenkring van Takata de komende maanden verder zal slinken.

"Voor een bedrijf dat handelt in veiligheid zijn vertrouwen en integriteit pure noodzaak", zo oordeelde een marktkenner. "Bij Takata ontbreekt het daar nu aan."