In de strijd om de titel 'snelste auto op de Nordschleife' heeft zich een nieuwe kandidaat gemeld: Koenigsegg.

Als je hypercars bouwt, is er naast veel pk's en een extreem uiterlijk nog een belangrijk verkoopargument: de rondetijd op de Nordschleife. Vandaar dat Porsche, McLaren en Ferrari zich allemaal hebben ingespannen om de snelste op dit fameuze circuit te zijn, met voorlopig de Porsche 918 als winnaar met een tijd van 6:57 minuten.

McLaren en Ferrari zijn druk aan het testen geweest, maar officiële tijden ontbreken vooralsnog. McLaren houdt het op 'een tijd onder de 7 minuten' voor de P1 en de rondetijd van 6:35 minuten die onze spionagefotograaf voor een prototype van de FXX K klokte, was immers niets meer dan een veelbelovende indicatie.

Nu heeft Koenigsegg-baas Christian von Koenigsegg in een interview met Car&Driver aangegeven dat hij het feestje van de drie gevestigde namen wil verpesten met een eigen recordpoging.

Onlangs ging een Koenigsegg Agera al tot de limiet op de Ring om de kansen in te schatten. Of we moeten eigenlijk zeggen: 'over de limiet', omdat de testrijder crashte met z'n dure bolide (foto 2).

De topman is echter optimistisch over z'n kansen. Eerst gaat de Agera in 2015 op oorlogspad, later wordt eventueel de nog sterkere One:1 afgevaardigd. Dat alles om de doelstelling van een rondetijd van 6:30 minuten te realiseren.

Bekijk foto's van de Koenigsegg Agera in groot formaat