Het autoconcern Renault-Nissan heeft 200.000 volledig elektrische auto's verkocht.

Renault-Nissan meldt dat het op het gebied van volledig elektrische auto's een marktaandeel van 58 procent heeft. Voor een groot deel is dat te danken aan de Nissan Leaf, waarvan er in januari van dit jaar al 100.000 waren geproduceerd. De Leaf-teller staat momenteel op 148.700 stuks.

Dit jaar heeft Nissan - tot en met begin deze maand - 66.500 EV's aan de man gebracht, twintig procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De Verenigde Staten en Japan zijn de belangrijkste afzetmarkten voor de elektrische modellen.

Renault-Nissan heeft berekend dat EV's van de twee merken samen al 4 miljard emissieloze kilometers hebben gereden, wat overeenkomt met 100.000 rondjes om de aarde.

Volgens de alliantie is daarmee al een brandstofbesparing van 200 miljoen liter gerealiseerd. Om dat in perspectief te zetten, heeft Renault-Nissan de rekenmachine erbij gepakt. 200 miljoen liter is voldoende om 80 olympische zwembaden te vullen. Aan CO2 is volgens de fabrikant 450 miljoen kilo bespaard.