Voor de vierde achtereenvolgende maand zijn er in Nederland meer occasions verkocht dan in dezelfde maanden van het voorgaande jaar. In oktober ging het om een toename van bijna 6 procent, al zijn er ook tegenvallers te noteren.

Dat blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door AUMACON. Op de zogenaamde B2C-markt, waarbij het gaat om autobedrijven die gebruikte auto’s aan particulieren verkopen, werden in oktober 88.844 auto’s verhandeld, een toename van 5,9 procent ten opzichte van de 83.933 stuks van oktober 2013.

Kijken we naar heel 2014, dan werden er op de B2C-markt tot en met oktober 866.849 auto’s verkocht. Vorig jaar waren dat er 850.472, wat een stijging van 1,9 procent betekent. De prijzen van occasions zijn op peildatum 1 november licht (0,55 procent) gestegen ten opzichte van oktober. Die stijging komt op het conto van auto's van 4 tot 8 jaar oud. Occasions in de leeftijd van 8 tot 12 jaar verloren de afgelopen jaren relatief het meest aan waarde.

Waar aan de eerdergenoemde B2C-kant een plus te noteren valt, hebben de C2C- (consumenten onderling) en B2B-kanalen (autobedrijven onderling) het zwaarder. Die zaten in oktober respectievelijk 0,5 en 4,5 procent in de min. Alleen in september viel er in deze kanalen een lichte plus te bespeuren, de rest van 2014 was het kwakkelen.