De Duitse autoproducent Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, heeft een sterk financieel kwartaal gedraaid.

De operationele winst ging met ruim een vijfde (21 procent) omhoog, vooral dankzij een verdubbeling van de verkoop van de Mercedes S-klasse. Ook de verkoop van het belang in Tesla zorgde voor extra inkomsten. Dat maakte het concern donderdag bekend.

De operationele winst kwam in het derde kwartaal uit op 2,79 miljard euro, ruim boven de verwachtingen van analisten. "Onze strategie werpt zijn vruchten af. Onze winstgevendheid neemt toe, wij kijken met veel vertrouwen naar de toekomst'", aldus Daimler-topman Dieter Zetsche in een toelichting.

Mercedes-Benz breidt het gamma van de S-Klasse uit met sportievere en extreem luxe versies, zoals een Pullman. Tegelijkertijd komen er ook steeds meer kleinere betaalbare modellen bij, zoals de relatief compacte GLA.

Daimler houdt vast aan de verwachting dat de operationele winst dit jaar ,,aanzienlijk'' hoger uitkomt vergeleken met de behaalde 7,9 miljard euro vorig jaar. De onderneming streeft ernaar om Mercedes voor het einde van het decennium tot het bestverkopende luxe automerk wereldwijd te maken. Dat was Mercedes al tot 2005. Maar nu moet de autofabrikant in dit segment concurrenten BMW en Audi voor zich dulden.