Op universiteiten bevindt zich veel kennis op autogebied. De Technische Universiteit München (TUM) heeft besloten deze te vertalen in een heuse studieauto, de Visio.M.

Met de Visio.M wil de Duitse universiteit naar eigen zeggen laten zien hoe een 'sportieve, veilige, allround elektrische auto met een vriendelijk prijskaartje eruit zou kunnen zien'. 

Het studiemodel heeft een lithium-ion-accu met een capaciteit van 13,5 KWh. Die maakt een actieradius van 160 kilometer mogelijk. Het accupakket weegt 85 kg en de eigenaar kan het in drie tot vier uur via een 230V-aansluiting opladen.

Het vermogen is een bescheiden 15 kW en dus blijft de topsnelheid beperkt tot 120 km/h.

 

Gewichtsreductie

De Technische Universiteit München heeft veel werk gestoken in gewichtsreductie. De Visio.M is gemaakt van aluminium en met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Daardoor weegt de compacte auto zonder accu slechts 450 kg.

De botsveiligheid heeft veel aandacht gekregen: de monocoque is opgebouwd uit meerdere secties CFRP voor betere crashbestendigheid. Een 360 graden-monitoringsysteem zorgt ervoor dat botsingen vermeden kunnen worden.

De TUM heeft experts uit de auto-industrie ingeschakeld voor het project. Ook kwam de Duitse overheid over de brug met 7,1 miljoen euro aan subsidie.

Professor Markus Lienkamp van de TUM is optimistisch over het project: "We denken dat we op deze manier een fijn sturende elektrische auto hebben gemaakt, die goedkoper te produceren is dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. De exotische materialen hebben wel als consequentie dat serieproductie pas op langere termijn kan plaatsvinden."

Bekijk foto's van de TUM Visio.M in groot formaat