Kia Optima T-Hybrid beleeft debuut in Parijs

Op de Autosalon van Parijs presenteert Kia de Optima T-Hybrid, een extra zuinige versie van de middenklasser.

De Kia Optima T-Hybrid heeft de 1,7-liter CRDi-dieselmotor van Kia aan boord. Dit blok wordt geassisteerd door een kleine elektromotor, die wordt gevoed door een accu van 48 volt. Hiermee kan de Optima op lage snelheden volledig elektrisch rijden en bij het afremmen wordt energie geregenereerd. Uiteraard is er ook een start-stopsysteem aanwezig. Het gecombineerde vermogen bedraagt 170 pk, het koppel 380 Nm bij 1.500 tpm.

Kia vervangt de traditionele startmotor door een riem-aangedreven startgenerator waarmee de motor van de Optima volgens z’n bouwers kan (her)starten zonder merkbare trillingen of bijgeluiden. Een elektrische compressor staat de standaardturbo van het CRDi-blok bij en zorgt voor meer koppel bij lage toerentallen. De sprint naar 100 km/h moet in 9 seconden geklaard kunnen worden, 1,2 tellen sneller dan de gewone Optima 1.7 CRDi. De topsnelheid ligt met 220 km/h zelfs 18 km/h hoger.

Het Koreaanse merk claimt een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km voor de Optima T-Hybrid en er wordt gemikt op een vermogenstoename van 15 tot 20 procent, afhankelijk van het model waarin de aandrijflijn terechtkomt. Daarnaast is er een flinke daling van de CO2-uitstoot; volgens Kia bedraagt die nu minder dan 99 gram per kilometer. De 1.7 CRDi van de Optima levert nu 136 pk en 320 Nm en stoot 128 g/km uit, het gemiddeld verbruik bedraagt 4,9 l/100 km.

De Optima T-Hybrid staat op de salon van Parijs. Kia geeft aan dat er op dit moment geen concrete plannen zijn om de auto in serieproductie te nemen, maar dat de aandrijflijn eerst nog verder uitgekristalliseerd moet worden.

Bekijk foto's van de Kia Optima T-Hybrid in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie