Het nieuwe tolplan van de Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, dat afgelopen weekend is uitgelekt, is ''absolute onzin'' en zal ''onze gemeentes laten verzuipen in sluipverkeer''.

Dit heeft de voorzitter van de vereniging van Beierse gemeentes, Uwe Brandl, maandag gezegd op de Duitse radio.

Het nieuwe plan voorziet in de invoering van tolheffing alleen op snelwegen en andere door de federale overheid beheerde straten en wegen. Gebruik van 'kleine' wegen blijft toch gratis, om te vermijden dat mensen in de grensstreek geen gebruik meer maken van Duitse winkels en horeca.

Als alleen op federale wegen tol wordt geheven, leidt dat volgens Brandl tot 'uitwijkverkeer' naar gemeentelijke wegen en andere wegen van lagere overheden, verkeer ''dat we helemaal niet kunnen hebben''.

Volgens onderzoek van ANP kunnen ook Nederlandse gemeentes als bijvoorbeeld Lobith last krijgen van extra sluipverkeer. Zo is het Duitse Elten, waar de parkeerplaatsen voor winkels en horeca vol staan met auto's met Nederlandse kentekens, vanuit Zevenaar alleen rechtstreeks bereikbaar via een federale weg.

Als daar tol wordt geheven, kunnen 'tolmijders' de gratis 'omleiding' via Lobith gaan gebruiken. De 'omweg' wordt beheerd door de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen en blijft dus volgens het nieuwe plan van de minister gratis.

Onverenigbaar

De grootste oppositiepartij in de Bondsdag, Die Linke, vindt het aangepaste plan onverenigbaar met de in Duitse grondwet vastgelegde beginselen van behoorlijke wetgeving. In het plan blijft namelijk staan dat alle Duitse automobilisten een jaarvignet moeten kopen.

Dit terwijl sommige mensen op het platteland helemaal niet in de buurt van een federale weg wonen en dus nooit van een federale weg gebruikmaken. Dit is in strijd met het beginsel dat belastingen en heffingen alleen geheven mogen worden bij een individueel te meten tegenprestatie, aldus Die Linke.