RUESSELSHEIM - Als derde autofabrikant in Duitsland wil ook Opel gaan bezuinigen. De onderneming heeft haar personeel gevraagd in te stemmen met een reeks maatregelen, waaronder het inleveren van salaris. Dat heeft de ondernemingsraad van Opel woensdag laten weten.

De directie en de ondernemingsraad hebben besloten geen details naar buiten te brengen zolang de besprekingen lopen. De OR wil in ruil voor eventuele instemming wel de garantie dat de werkgelegenheid tot 2010 overeind blijft. De partijen denken er eind oktober uit te zijn.

Carl-Peter Foster, tweede man bij Opels moederconcern General Motors, zinspeelde vorige maand op een verlenging van de werkweek om de rentabliteit van de onderneming in Rüsselsheim te verbeteren. De productiekosten per auto moeten volgens hem met zeker 10 procent omlaag.

Eerder deze week werd duidelijk dat Volkswagen in een nieuwe, tweejarige CAO de salarissen voor zijn personeel in Duitsland wil bevriezen. Het concern riskeert daarmee grote ruzie met de vakbond IG Metall, die een salarisverhoging van 4 procent wil plus een banengarantie voor tien jaar.

Werkweek

Bij DaimlerChrysler (onder andere Mercedes) werd de afgelopen maand bekend dat voor een deel van het personeel de werkweek langer wordt. Hier stemde IG Metall wel mee in, omdat er tot 2012 ongeveer banen door behouden worden.