Als de tegenspoed in de Nederlandse autobranche aanhoudt, staat de teller van het aantal verkochte auto's eind dit jaar op het laagste punt sinds 1969. Die voorspelling doet adviesbureau voor de sector Aumacon.

Het bureau verlaagde maandag de verkoopprognose van 415.000 naar 380.000 auto's; het laagste jaaraantal sinds 1969.

Vorig jaar stokte de verkoop dankzij een eindsprint in de laatste maanden op 416.777 auto's.

Over de afgelopen tien jaar verkochten dealers gemiddeld 478.000 auto's. Het record stamt uit 1999, toen er bijna 612.000 auto's werden verkocht.

Diepere oorzaken

De schatting moest worden herzien doordat het consumentenvertrouwen niet zo snel stijgt als eind vorig jaar was gehoopt. Ook ziet Aumacon diepere oorzaken, zoals het gegeven dat de auto 'als vervoermiddel en in de rol van statusattribuut minder belangrijk aan het worden is'. 

''De rol die de auto in ons leven speelt, is tanende", zegt Aumacon-directeur Clem Dickmann. Zowel als vervoermiddel als in de rol van statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden. Een typisch Nederlands verschijnsel, zo lijkt het'', stelt Dickmann.

Kleinere auto's

Als voorbeeld geeft de marktkenner dat er in België drie luxe automerken, zogeheten premiummerken, in de top-10 van meest verkochte auto's staan. ''In Nederland geen. Het zwaartepunt van de Nederlandse markt zal in 2014 weer verder opschuiven richting de kleinere auto’s'', aldus Dickmann.

De leasemarkt profiteert dit jaar volgens hem van het fiscaal beleid voor de zakelijke rijders, zoals de langere gunstiger bijtellingsregeling.

''Deze doen zeker hun werk, waardoor het laatste kwartaal van dit jaar weer extra drukte bij de dealers te verwachten is. Maar dat zal zeker niet in dezelfde mate zijn als eind 2013 en dus onvoldoende om dit jaar nog te redden.''